ské víry - tyto poměry byly v Brně a na Moravě vťtbec mnohem svízelnější než v Praze a potřebovaly ke změně delší doby i většího napětí. První pokolení, které se odvážilo bořiti modly populární a stavěné dlouho mimo všecku diskusi, mťtžeme označiti jako pokolení obětované, jež se nedožilo vítězství a namnoze zatrpklo v pocitu, že bylo za dílo »herostratovské« vyloučeno z národního společenství. Za svůj vědecký odpor proti legendě velehradské zakusil to moravský historiograf Beda Dudík, za své námitky proti pravosti Rukopisťt pronikavý badatel o staročeské literatuře, poněmčený Moravan, Julius Feifalik a později horlivý slezský buditel Antonín Vašek; teprve dlouho po smrti dostalo se jim dostiučinění, ne-li ve všech závěrech, tedy jistě v kritickém východisku, zkumné metodě, především pak v plodné skepsi, pro niž je nemůžeme nenazvati pravými následovníky Dobrovského. Ale prozatím - a na čas značně dlouhý - zvítězili ve vědeckém Brně jejich protichťtdci,shovívaví dílem z přesvědčení, dílem jenom z oportunismu k názorům, bludům a sebeklamťtm naukového romantismu. Mocné této skupině, která kolem Matice Moravské a jejího časopisu 32