vlastenectví, a když mechanické sběratelství si samolibě promíjelo metodickou práci třídící a přesně zjišťující; vlastivědní historikové rázu Wolného neb d'Elvertova, jimž nadto chybělo okřídlené vědomí buditelské, jsou toho názorným dokladem. Takto vědecký romantismus, s nímž Dobrovský úporně a přímo symbolicky zápasil ještě na smrtelném loži, opanoval historii a filologii na Moravě: Bočkova obmyslná falsa, úzce zpřízněná s pudvrhy Hankovými, mluvnický diletantismus Trnkův, Žákův a Křížův, přímo karikující jazykové novotaření Jungmannovo neb Kollárovo, mohly se zdáti důkazem, že dříve než za jeden lidský věk potuchla na Moravě vědecká tradice Dobrovského, zaručující v dějepisectví i ve filologii především kázeň, mravní odpovědnost a úctu k poznané pravdě. Sami duchovní vůdcové romantické Moravy, kteří naplnili vědecké snažení zápalem buditelským, podlehli těmto osudným omylům a nadobro se odchýlili od oněch hesel, která byl dal Dobrovský duchově dám na Moravě do vínku: Alois Vojtěch Šembera, jenž jako literární historik sběratelsky i metodicky pokračoval na dráze Dobrovského aJ ungmannově, přidržoval se v dějezpyt 29