duchovního vůdce. Přímým studiem původních pramenů a kritickým jejich zkoumáním mělo se dospěti v osvícenském duchu k revisi domácí tradice hlavně pešinovské, mělo se důsledně čeliti názorům protireformačním, měla se pěstovati náboženská snášenlivost a svobodomyslná humanita; výzkum minulosti se neobmezoval na dějiny politické a církevní, nýbrž zasahoval do všech oborů kulturních, a zvláště také literární dějepis těžil z látky horlivě nasbírané a kriticky osvětlované. Toto vše se dálo skutečně ve stopách Dobrovského i v jeho naukových zásadách; jenom zřejmé zúžení vědeckého obzoru ve smyslu vlastivědném nebylo v duchu mohutného universalisty, který svrchovaně a se stálým zřetelem k celku ovládal celou oblast filologickou a historickou. Na této cestě učeného provincialismu a úzkoprsého moravanství - osudné to kletby duševního Brna po dobu delší celého stoletíl - se naukový svět moravský a zvláště brněnský odcizil Vědeckým tradicím Dobrovského velice záhy, jmenovitě když plodná kritická skepse byla v romantickém období nahrazena citově zabarvenou věrou ve fikce, lichotivě pohodlné krajanskému 28