z dob stavebního rozkvětu brněnského, přísně temný kostel při »klášteře králové« na Starém Brně a důstojně klidný městský farní chrám sv. Jakuba vyprávějí o Brně gotickém, mezi nímž a přítomností není souvislosti ni nejskromnější. O čem přemýšleli, čím se zabývali, na čem se vzdělávali členové žebravých řádů, dominikáni, františkáni brněnští, kartuziáni z Králova Pole? V čem byla sláva a moc premonstrátů zábrdovských, v čem cisteriaček starobrněnských? Nevíme a nikdy se toho nedozvíme, tohoto tajemství Brna středověkého. Jenom dvě kongregace vtiskly na staletí dnešnímu životu v městě svou pečet: jesuité i augustiniáni, dávno opustivší svá původní sídla. Oni to byli, kdož dovedli školství, vědu a literaturu v Brně nerozlučně připnouti ke svým konventům a udržeti otěže v rukou, dokud jich prudce nevytrhl politický i myšlenkový liberalismus. Avšak právě jejich letopisy, které sahají až do našich dnů, prozrazují, kolik osobní hOřkosti, kolik osudového zklamání, kolik zrazeného individualismu typických moderních intelektuálů se bouřilo a reptalo pod kolektivní sutanou řádovou.T ragickými hrdiny myšlenkového Brna jsou tři velcí augus 26