HeÍfert (* 1886 v Plánici u Klatov, t po někollkaletém věznění Němci r. 1945 v Praze). Mladistvé jeho práce hudebně kritické a propagační byly určovány namnoze osobností Zd. Nejedlého, z jejíhož dogmatismu a stranictví se postupně vymaňoval, jak svědčí vzestup k názorové samostatnosti jeho četných prací o Smetanovi: Smctanovské kapitoly (1917), B. Smetana (1924), Tvůrčí rozvoj B. Smetany (I, 1924), Pohled na B. Smetanu (19'4), zvláště pak syntetický a kritický spis Česká moderní hudba (1936). S širokým rozhledem a s úsudkem vyzrálým k objektivnosti přistoupil Vl. Helfert poslední dobou k rozsáhlé monografii Leoš Janáček (od r. 1938). Hudební historik Helfert, který se zabýval analyticky na př. ohlasem Božích bojovníků v hudbě, Musikou Blahoslavovou, soustředil svůj zájem na dva úseky vývojové, na českou zámeckou hudbu XVIII. stol. a na českou hudební emigraci; v obou směrech působí přímo objevitelsky, a to jak látkově, tak analyticko kritickou metodou. V prvním oboru vydal dvě doplňující se monografie o hudbě českého baroka: Hudební barok na českých zámcích. Jaroměřice za hrab. J. A. z Questenberku (1916) a Hudba na jaroměřic-· kém zámku, Fr. Míča 1696-1745 (1924). Všestrannému výkladu hudební emigrace české věnováno jest kromě řady odborných statí úhelné dílo Helfertovo Jiří Benda. Příspěvek k problému české hudební emigrace, z něhož posud vyšly 2 sv. (1. 1929, II. 1934). 754: