jenž jej hluboko uvedl do podstaty moderní hudby. Vyspěv názorově i vnímavostí, obrátil se však od roma:ltika Fibicha k národnímu klasikovi B Smetanovi a nalezl v něm východisko i měřítko české hudby. Postaral se o vydání jeho skladeb z mládí i prací vokálních; pořídil kritický text Sabinova libreta k »Prodané nevěstě« (1908); založil Smetanovo museum. K nejmohutnějším životopisným dílům našeho písemnictví náleží Bedřich Smetana (1924-1933, posud 4 díly), pro zatím dovedený až do r. 1843. Podivuhodný dar heuristický a zvláštní schopnost vyložiti nepatrnou životopisnou jednotlivost jako dokument vývojový se tu pojí se sytou a důvěrnou malbou kulturního prostředí, ale umělecká psychologie budoucí tvůrčí osobnosti l:le úplně ztrácí v kolektivních dějinách doby. K ocenění novodobého českého umění hudebního přispěl monografiemi o Fibichovi (1910), Foerstrovi (1910), V. Novákovi (1915 a 1921), Sukovi (1919) a j. Nedokončeny zůstaly jeho Všeobecné dějiny hudby (1916-1930). Vyvrcholením mladistvé práce Nejedlého byla epochální díla o dějinách českého zpěvu. Předeslav Dějiny předhusitského zpěvu (1904), sahající k r. 1403, přistoupil Zd. Nejedlý na širších základech vědných r. 1907' k Dějinám husitského zpěvu; díla ta obohacují štědře nejen naše dějiny hudební, ale i literární, náboženské a národnostní, a jsouce pojata jako obrana husitství a táborství, jsou z nejkrásnějších výtvorů školy Gollovy. Dějepisnou praksi Nejedlého doplňují práce, jež zpravidla na rozborech vůdčích osobností historiografie řeší otázky z filosofie českých dějin. Tak rozebral osobnost Palackého (1920), E.Denise (1921) a zvl. Jiráska (1921 a jindy). Svěží je jeho monografie B. Němcová a Ratibořické údolí (1922, znovu 1946). Souběžně s velkým spisem o B. Smetanovi vycházelo od r. 1930 mohutné dílo T. G. Masaryk (posud IV díly o 5 sv., jež dospěly k »prvním výbojům« ve vědě a filosofii vl. 80.), široce založené jako dějiny českého duchovního života od let 70., ale pojaté spíše oslavně a obranně než kriticky. V apoteose silného individualisty a odpůrce dějinného materialismu projevil vyznavač Marxův, jenž pak hned přistoupil k přípravě obdobně rozsáhlého spisu o Leninovi, další paradox svého neklidného ducha. Emancipaci od názorů i metod Zd. Nejedlého provedl jeho samostatný žák, profesor hudební vědy na Masarykově universitě a soustředitel brněnské hudební vědy Vladimír 753