sionismu a poimpresionismu, Ant. Slavíčkovi, J. Preislerovi, Jindř. Pruchovi, T. F. Simonovi a j. Hlavním jeho dílem jsou souhrnné šestidílné Dějiny umění (1922-1936). Monumentální dílo, které nezapomíná na výklady o esteticko uměleckých názorech doby, obrážejí cích její myšlenkový ráz a její životní sloh, vztahuje se na veškeré výtvarné projevy ducha evropského. Světové stanovisko nikde nezabránilo Matějčkovi, aby stále přihlížel k českému podílu na výtvarné tvorbě evropské a aby určil nestranně zákony domácího vývoje uměleckého. Výtah z díla podávají Dějiny umění v obrysech (1946-1947). Českému dějepisu hudebnímu dal vědecký základ Zdeněk Nejedlý (ll< 1878 v Litomyšli), první profesor hudební vědy na univ. Karlově a tvůrce sociologie hudební. Po okupaci Československa Němci odešel do Moskvy, kde byl profesorem na. universitě a kde horlivě pracoval vědecky i politicky na novém osvobození Československa. Ve vládě třetí republiky byl prvním ministrem školství. Za svých vědeckých začátků sloučil Zd. Nejedlý ve své osobnosti energické a příkře důsledné trojí mocný vliv: Gollův, Hostinského, Fibichův. Vědeckou v)'chovou Zd. Nejedlý jest historik Gollovy školy, vyzbrojený pomůckami kritiky pramenů, metodami dějepisu srovnávacího a uměním vyhledávati za zevním děním proudění kulturní. Během doby byl vliv Gollův zastíněn dodatečným působením Masarykovým, ale posléze se Zd. Nejedlý přimkl k marxistickému materialismu historickému a splynul názorově s komunistickými zásadami sovětské Rusi. Výrazem lásky k rodnému městu jsou široce založené Dějiny města Litomyšle a okolí (1903, jen J. díl sahající do r. 1421), řadící se k nejlepším místním historiím našim; po letech se vrátil k dějinám svého rodiště se zbystřeným smyslem pro vývoj kulturní v mistrovské monografii Litomyšl. Tisíc let života českého města (1934). Od Hostinského přijal Zd. Nejedlý názor, že krasověda jest vědou o konkretním umění, požadavek uměleckého pokroku a konečně i hlavní obrysy dějinného vývoje české hudby. Jeho krasovědu dílem vydal, dílem rekonstruoval spisem Oto Hostinského estetika (1921). Ale postoupil nad formalismus učitelův a zdůraznil v umění proti prvkům čistě tvarovým živly výrazové, ty totiž, jimiž se vyjadřuje tvůrčí osobnost, dobová náplň a národní duch. Zák Hostinského měl otevřenu cestu k Zd. Fibichovi, 752