pochopením socialistických proudů. Nejstarším obdobím českých dějin se zabývá Vznik českého národa (1946). Vlastním oborem historického zkoumání profesora brněnské university Josefa Macůrka («< 1901) jsou polské dějiný z konce XVI. a XVII. věku, ač podal i příspěvky z dějin rumunských a maďarských, Dějiny Maďarů a uherského státu (1934). Dějepis výtvarných umění rozvíjel se v stálém vzestupu nastoupeném již před světovou válkou. Po celém státě organisována byla ochrana uměleckých památek a pokračováno v jejich soupise i musejním umístění. Vědeckému zkoumání valně prospělo zřízení stolic a seminářů pro výtvarné dějiny na všech universitách, takže mohla být zlikvidována dosavadní závislost na škole vídeňské. Řadu nových prvku do historie umění, zvl. architektury přinesl již před světovou válkou Zdeněk Wirth («< 1878). Do složitých otázek českého stavitelství zasihl podnětnou monografií Barokní gotika v Čechách (1908) a průkopnickým přehledem Česká architektura 1800-1920 (1922 s Ant. Matějčkem). Samostatné spisy věnoval uměleckým památkám Pelhřimova (1911), Kutné hory (1912) a zvláště Prahy; zde mezi několika spisy vyniká zvláště Praha v obraze pěti století (1932). Za redakce Wirthovy vycházel v 1. 1923-19j1 »Dějepis výtvarného umění v Čechách«, který vyčerpal český středověk v době pravěké, románské a gotické. Podnět k němu dal Václav Vilém Štech CI 1885), profesor na Uměleckoprůmyslové škole, později na Umělecké akademii v Praze. Svůj zájem soustředil k památkám pražským, jmenovitě k plastice; zde jest nejvyzrálejší jeho prací průkopnická monografie Sochaři pražského baroku (1935). Po četných pracích, svědčících o velkém rozhledu, v nichž zdařile charakterisoval také J. V. Myslbeka, přistoupil k velkému dílu syntetickému) Československé malířství a sochařství nové doby (od r. 1938), které v rámci let 1700-1938 má zobraziti celý výtvarný vývoj Československa. Vůdčí postavou historicko uměleckého ruchu jest však Antonín Matějček ('II 1889); dějepisec, objímající nejrůznější fáze vývoje a spájející je v skladný organismus, podává si v něm ruku s kritickým a láskyplným vykladačem současného proudění uměleckého. Znalecké práce věnoval tabulovému malířství gotickému u nás. dílu Jos. Mánesa, grafickému dílu Švabinského, předákům českého impre 751