současné poesie od nejstaršího Hory (jemu věnoval produševnělý portrét Zpěv duše (1946) přes Halase a Holana k nejmladšímu Jiřímu Ortenovi (»Krit. měsíčník«. VI, 1945). K Šaldovu učitelství hlásí se i dantovská studie Polibek na usměvavá ústa (194J). Dějepisné a dějezpytné vědy. Historie po světové válce byla vedena vesměs významnými žáky Gollovými, mezi nimiž vůdcovské postavení zaujímal Jos. Pekař a Jos. Susta. Všichni rozváděli gollovské podněty, ale názorově i metodicky stanuli mnohdy na hlediscích jiných než jejich učitel. I je vyznačoval kritický revisionismus, který odmítal idealisaci české minulosti, a důraz na srovnávací postup, který sleduje vývoj domácí v souvislosti s ostatní Evropou. S polemickým ostnem proti Masarykovi stavěli historickou empirii nad koncepce filosofické, takže leckdy filosofii dějin zanedbávali. Na rozdíl od Golla vyznačuje většinu z nich sklon syntetický, vedoucí k úhrnným charakteristikám vývojových období a myšlenkových proudů. Vůdcové poválečné historiografie zajímali se zvláště živě o dějiny hospodářské na naší půdě a pomocí hospodářského zkoumání, studií o peněžnictví a bernictví, rozborem mincovnictví a katastrů dospěli k novému pojetí dějin. Nově osvětlili počátky křesťanské vzdělanosti za doby cyrilometodějské a svatováclavské, dále odumírání utrakvismu a vpád luterství na naši půdu, jmenovitě pak pobělohorské baroko. Velké události dějinné, jichž byli za světové války a po ní svědky, zesílil jejich zájem o přítomnost, s níž do živého styku přivedli i dějiny. Tak stala se historie, pojímaná v monumentalisující syntese, opět vychovatelkou a svědomím národa. Oba přední historikové, Josef Pekař a Josef Šusta, kteří se v tomto období stále doplňovali, byli zároveň velkými spisovateli a badateli a slovesným uměním se jim žádný z jejich odborných druhů nevyrovnal. Josef Pekař (1870-1937) narodil se 12. dubna 1870 v Malém Rohozci u Turnova; gymnasium studoval v Ml. Boleslavi a již na něm projevoval činně vědecké zájmy historické a kromě překladu z Tolstého otiskl na konci let gymnasijních monografii o M. Jiř. Kezeliu Bydžovském (v »Památkách archeologických«) a tři studie z místních dějin. Uvědoměle se věnoval v Praze na filosofické fakultě studiu historie, jež doplnil studiem v Erlangách a v Berlíně. Po habilitaci na základě práce »Dějiny Valdštejnského spiknutí« stal se 742