llně n. L. z českožidovské rodiny, studia vykonal v Praze na české a německé univetsitě a v Berlíně; z českých učitelů zasáhl ho vlivem zvl. T. G. Masaryk, z německých germanistů Aug. Sauer, Er. Schmidt a G. Roethe i estetik Dessoir. R. 1909 habilitoval se na české universitě v Praze a stal se tam profesorem pro dějiny německé literatury. R. 1926 přednášel v Gentu ar. 1936 na universitách francouzských. R. 1907 zahájil divadelní činnost kritickou v týdeníku »Přehled« a vi. 1914-1935 referovalo divadle střídavě v denících »Národní listy«, »Právo lidu« a »Lidové noviny«; v 1. 1911-12 byl dramaturgem, od r. 19]5 do smrti šéfem činohry »Národního divadla«. Skonal náhle 12. III. r. 1938 v Praze, zdrcen otřesnými zprávami politickými. Považován zprvu za germanistického specialistu, vstoupil do české literatury r. 1906-7 jemnými essayemi o Schnitzlerovi a Wedekindovi v »Lumíru« a skoro současně v Šaldově »Novině« lyrikou, uveřejňovanou s pseudonymem Oto Frey; mezi oběma skupinami literárními nepřestal kolísati; jako básník podléhal střídavě Theerovi a Dykovi, než se vedle Goetha projevil silný vliv Vrchlického. I počátky překladatelské činnosti Fischerovy spadají do doby těsně předválečné a jsou zahájeny virtuosním přebásněním Nietzschova »Zarathustry«. Lyrik Fischer nezmlkl již od vstupního sešitku Království světa (1911), zasvěceného dušezpytným experimentům osobivého žáka Nietzschova. Rychle za sebou následují: Ozářená okna (1916), jejichž umělecký titanismus se rád vyjadřuje volnými verši theerovskými; elegie inspirované světovou válkou, Hořící keř (1918); lyrický deník popřevratúvého vitalismu Léto (1919): Kruhy (1920) s intensivními tóny odosobnění a zapětí svého já do vyšších souvislostí, z nichž v Hlasech (1923) s tragickou naléhavostí zdůrazňuje plemenné příslušenství židovské. Po osmIleté přestávce nachází věčný problematik v Peřejích (1931) jistotu v přilnutí k zemi, k rase, k poslání životnímu. Ale nejosobitějším přínosem těchto sbírek zralosti, které pokračují Polednem (1934) t Rokem (1935), Hostem (1937) až k pohrobním Posledním básním (1938) s tragickými předtuchami blízkého skonu, jest vřelá struna rodinná, ukolébávající neklidné sr~ce samotářovo bezpečím pokračování; vedle Hory dospěl Fischer těmito posledními Jmi 736