Dějiny slovanských literatur. V poválečné době vydal Jan Máchal své trojdílné historické dílo »Slovanské literatury« (1922-1929, srv. výše), kde obsáhl celý vývoj od nejstarších dob až po soumrak realismu. Máchalův podnět působil povzbudivě i na mladší slavisty, vyšedší ze srovnávací a kritické školy Jiřího Polívky. Avšak též jinoslovanští dějepisci literatury, povolaní po převratu na Karlovu universitu, Rusové Vlad. Francev a Eug. Ljackij, Polák Marj. Szyjkowski a zvláště neúnavný organisátor ze školy ještě Jagiéovy, Slovinec Mat. Murko, zasloužili se o české literární dějiny také soustavným vyšetřováním vztahů naší kulturní i slovesné minulosti k jiným národům slovanským. Máchalovu katedru dějin slovanských literatur zaujal r. 1927 žák a později spolupracovník Polívkův Jiří Horák (. 18a4 v Benešově u Prahy; r. 1945 zaměnil universitní katedru za diplomatický stůl, stav se čsl. velvyslancem v Moskvě). Mezi pracemi Horákovými, zabývajícími se českými a slovanskými dějinami literárními i jejich vzájemnými vztahy, historií slavistiky a národopisem převyšují články, přednášky, úvody a poznámky k edicím nad knižními publikacemi; z velkých zjevů stojí mu zvláště blízko Dostojevskij a Masaryk, ale i k nim se staví spíše jako obdivný vykladač než jako osobnost kritická. Z menších jeho spisů nejdůležitější jsou: Masaryk a Dostojevskij (1931), Profesor dr. Jiří Polívka (1928), Josef Holeček (1929 v II. ročence Slovanského ústavu); nejrozsáhlejší Horákovou prací zůstává přehledný nástin Národopisu československého (1933 v rI. sv. »Československé vlastivědy«). Cenný je spis Naše lidová píseň (1946) se společenským, tematickým a formálním rozborem lidové písně. Ke starším výborům ze slovenské lidové epiky (1923) a lyriky (1927) přibyly dvě antologie pohádkové Český Honza (1940) a České pohádky (1944), v nichž se Horák ukazuje znalcem a dobrým vypravěčem lidových látek. Jak v oboru lidových tradic ústních, tak v okruhu písemnictví přijal postup svého učitele: slučuje studium látkové a motivické s hlediskem migračním, zároveň však se zřetelem k ideovému obsahu. Metodicky promyslil, v zásadním souhlase s historickými tesemi Bidlovými, jednotící koncepci celistvých dějin literatur slovanských na základech kulturně sociologických a hájil ji se značným zdarem proti odmítavé skepsi polských učenců, zvláště Al. Briicknera a W. Lednického. Po odchodu Jiřího Horáka do Prahy stal se v Brně jeho 47 - Arne Novák: Stručné dějiny literatury české. 733