mi, historickými a literárními. Nejzávažnější jsou zde díla: Dějiny spisovné slovenštiny po dobu Štúrovu (1922), Češi a Slováci (1929) a j. Přísně literárního obsahu jsou z větších prací: Slovenské studie (1926, deset statí, zahrnujících látku od S. Rožnaye po Hviezdoslavovy počátky), Literární Slovensko let padesátých až sedmdesátých (1932), Literatura slovenská (1933, v VII. sv. »Čsl. vlastivědy«), Duchová podstata slovenské slovesnosti (1938, 18. a 19. sv. sbírky »Postavy a dílo«). Tu všude Alb. Pražák buď časově pokračuje v bádání Vlčkově neb prohlubuje a doplňuje je novými poznatky. K tomu se pojí celá řada monografických studií ze slovenské literatury, zvláště: Slovenská otázka v době J. M. Hurbana (1923 ve »Sborníku filos. fak. v Bratislavě«), Hviezdoslav a Dante (1924, tamže), Hegel a Slovensko (1931 v revui »Bratislava«), Třanovského Cithara sanctorum (1936, tamže), Štúr~ Hurban a Mácha (1937, ve sborníku Máchově) a j. Souběžně postupují Pražákovy studie z dějin nové a nejnovější české literatury, zvl. o Dobrovském, Kollárovi, Palackém, Nerudovi, Čechovi, Jiráskovi, Vrchlickém, ale i o zjevech písemnictví vrstevnického, Herbenovi, Vodákovi, Šrámkovi, Těsnohlídkovi, Jos. Machovi; knižního tvaru dospěla syntetická monografie K. H. Mácha (1936), shrnující osobitě výtěžky dosavadního bádání. V poslední době obrací se Pražákův pracovní zájem k době starší, k humanismu a českému středověkému písemnictví. Kromě j. studií napsal první knižní monografii o rytířském staročes. eposu Staročeská báseň o Alexandru Velikém (1945). V souhrnných spisech Obrozenské tradice (1928) a Duch na.~í obrozenské literatury (1938) pokusil se o sociologický výklad hlavních tendencí v slovesném vývoji. Myšlenku národní jako funkční složku obrannou v našem písemnictví sledoval Pražák za minulé války, kdy život národa byl 0hrožen v samých kořenech, na podkladě obrovitého kulturně historického materiálu v knižních souborech článků a studií Míza stromu (1940) a O národ (1946) i v monografii, přinášející též úryvky starých svědectví Národ se bránil (1946). Podnětným metodologickým příspěvkem jest rektorská přednáška Zápas generací (v »Ročence univ. Komenského« za r. 1928/29). Častěji charakterisoval své učitele a universitní kolegy pracemi monografickými: Jos. Hanuše (1922), Jos. Škultétyho (1924), Masaryka ve vzta· 727