Tak spojuje Arne Novák, výstižně nazvaný »strážcem tradice«, národní myšlenku messianisticky s myšlenkou náboženskou, jejíž mravní dosah pro osobnost i národ vždy zdůrazňoval, v jakési březinovské společenství mrtvých, živých i nenarozených. Z literárních dějepisců stojí v životě i v činnosti, intencemi i metodou Jar. Vlčkovi nejblíže jeho žák Albert Pražák (* 1880 v Chroustovicích), v I. 1921-1933 profesor české a slovenské literatury na universitě Komenského v Bratislavě, od r. 1933 Jakubcův nástupce na vysokém učení pražském, v květnu r.1945 odvážný i rozvážný vůdce pražského povstání a předseda revoluční Národní rady. V průpravných mladistvých letech přispěl vydatně k prozkoumání a utřídění české literatury májovské i lumírovské; tu vynikají monografické příspěvky o prvním vývojovém období J. Nerudy v »Literatuře české devatenáctého století« (III, 2, 1907), první pokus o zhodnocení Holečkových »Našich« (1908), životopisná monografie o A. V. Šmilovském (1911), pronikavý úvod k Nerudovým »Zpěvům pátečním« (1913) a dějiny literárního odboru Uměl. Besedy (1913 v jejím památníku k 50Ietému trvání). Důvěrného znalce životních osudů a literárně společenských vztahů doprovází tu srovnávací analytik motivů i forem, vyzbrojený rozsáhlou sčetlostí v písemnictví domácím i cizím. Do studia slovenského písemnictví pohroužil se ještě v době předválečné a vedle časopiseckých článků o Hviezdoslavovi (1909), Sv. Hurbanu Vajanském (1910) a S. Tomášikovi (1913) podal pro »Slovenskou čítanku« přehled slovenské literatury po přítomnost (1911) ; estetické stanovisko převládá potud nad metodou přísně historickou. První popřevratová léta, kdy po boku Vlčkově působil v školském ministerstvu jako organisátor slovenských středních škol, hlavně však dvanáctiletá akademická činnost na universitě Komenského - to vše postavilo nadšeného slovákofila do samého středu vzdělanosti slovenské, odkud vycházely jeho studie o slovenském písemnictví. Od starších Pražákových prací liší je důkladná průprava pramenná; vůdčí myšlenkou jejich jest pevné přesvědčení o národní, jazykové a slovesné jednotě československé, vůči níž se mu rozkol řeči, literatury i názorů jeví zjevem přechodním a podružným. Mnohé z těchto prací daleko přesahují rámec literární a zabírají celou národní vzdělanost, snažíce se koncepci československé jednoty opříti důvody filologický 726