novin«, kterou povznesl na nebývalou výši, sledoval s neúnavnou vytrvalostí literární život československý. Podvakrát zvolen rektorem Masarykovy university v osudových letech 1938-1939, osvědčil pevný charakter i osobní statečnost. Ve svém neochvějném mravním postoji k svobodě ducha, k vědě a k národu zemřel nečekaně 26. listopadu 1939 v nemocnici v Poličce a pochován byl na brněnském Ústředním hřbitově. Svůj vztah k oběma složkám vzájemně se doplňujícím, k literární historii a k literární kritice, formuloval A. Novák již na počátku své činnosti několika zásadními články (»Literární historie dnes a zítra«, »Rozhledy« 1901; »Kritika jako činitel aktivní«, tamtéž 1902), až poznal, že »spojení kritika a literárního dějepisce je vlastní formou jeho duševního i slovesného života«. Jestliže v kritice byl jeho vzorem Bělinskij, Lessing, Šalda, v literární historii prošel vlivem několika učitelů a směrů, od sociologické metody Tainovy a Schererova positi vismu až k prožitkové psychologii Diltheyově a estopsychologismu Hennequinově, které stále doplňoval poznatky z nejmodernějších literárně vědných proudů. Poučná po této stránce, ale i velmi informativní je knížka Kritika literární (1916, II. vyd. 1925) o metodách a směrech, zásadách i praksi literární kritiky. Novák kritik (v. v.) doplňovaný literárním vědcem projevil se řadou essayů, v nichž nakreslil básnické portréty předních představitelů domácího i cizího písemnictví. Nejstarší z nich pohybují se na rozhraní literární vědy a umění výpravného, vyjadřujíce přechod od barvitého impresionismu k pevné linii klasicky vyzrálého Nováka pozdního. Vycházeje někdy z díla celého, někdy z některé jeho složky, vyvolával po způsobu J. Vrchlického nebo SainteBeuva nebo svého berlínského učitele Schmidta obraz význačné postavy, zasazoval jej do pečlivě prozkoumaného prostředí doby a společnosti, ale rámcoval jej i do kulturních dějin evropských, usiluje čím dále tím více o nalezení pojítka mezi minulostí a přítomností; leckdy ulpíval na drobném detailu, ale vždy vyznačovala jej snaha o podání výrazné a plastické. Tak v knihách »studií a podobizen«: Mužové a osudy (1914), Myšlenky a spisovatelé (1914), Zvony domova (1916), Podobizny žen (1918), Krajané a sousedé (1922, II. vyd. 1930), Nosiči pochodní (1928), Z času za živa pohřbených (1923), Léta třicátá (1932), Duch a národ (1936) nově osvěžil a zhodnotil XIX. století v po 723