hož pouze zjev J. Blahoslava byl nově osvětlen. Zcela nOvě bylo zahájeno zkoumání českého písemnictví barokního; i zde dal podnět historik Pekař a nejdůležitější práce podali J. Vašica, St. Souček, Arne Novák, V. Bitnar a Zd. Kalista. Také národní obrození bylo postaveno do nového světla; Hanušovou a Pekařovou kritikou názorů Masarykových a Vlčkových přistoupeno bylo k přesnější periodisaci národního obrození, do něhož Arne Novák vložil období literárního klasicismu. Ač Dobrovský byl stále doceňován, nové spravedlnosti dostalo se především Jungmannovi a všechny ostatní osobnosti národního obrozeni staly se předmětem monografického zkoumání, jmenovitě Mácha, Erben a Tyl. Stejně básnictví novodobé nově zhodnoceno v pracích Arna Nováka a Alb. Pražáka. Práce monografické vycházely po zániku sbírky Zlatoroh (1909-1929) jmenovitě ve sbírce Postavy a dílo (od r. 1935 red. Jos. Hory) a ve Sbírce monografií (od.r. 1936 ve Státním nakladatelství). Diskusní řešení literárně historických problémů, jmenovitě metodologických, soustředila v sobě »Literárně historická společnost« (zal. 1934). IDavním metodickým pokrokem literárního dějepisu v tomto období stal se soustředěný zřetel k slohové povaze a tím umělecké osobitosti uměleckých děl slovesných, jež ideologicky naladěná a genetickým zkoumáním vyčerpávaná škola positivistická zanedbávala. Šalda, Arne Novák a Oto Fischer připravovali zde půdu mladším badatelům strukturálním, hlavně R. Jakobsonovi a J. Mukařovskému. Jejich postup účelnou kombinací pozornosti filologické a krasovědné pronikal k nejjemnějšímu ústrojenství dělliterárních, k rytmu a melodice, k eufonii a rýmu, k básnickému jazyku, ke komposici a pod. Jako vědecká samozřejmost zůstával však požadavek nutnosti pojímati slovesný útvar metodob srovnávací v genetické souvislosti a v ideovém i motivickém spojení s písemnictvím světovým. Tu dodávali českému literárnímu dějepisu hodnotné příspěvky pracovníci jiných filologických oborů, klasičtí filologové, romanisté, slavisté a především germanisté. ' Z Vlčkovy positivistické školy vyšel, ale její zásady záhy překonal Arne Novák, v němž literární historik stále zápasil s literárním kritikem. Dějiny literatury rozšířil na dějiny ducha vůbec, zahrnuje do nich vedle písemnictví krásného i slovesnost lidovou a literaturu naukovou. 7~1