Velvarech), který zdařile vyšetřil i vlivy antiky na moderní básníky české Zeyera, Machara a j. Do studia latinského pisemnictví středověkého a humanistického u nás ponořil se pražský universitní profesor Bohumil Ryba (* 1900), šťastný objevitel v otázce klaretovské. Rozsáhlá a rozmanitá činnost vědecká, zasahující i do české literární teorie, historie i estetiky vyznačuje profesora Karlovy university Karla Svobodu (*' 1888), který své pracovní pole nalezl posléze v antické krasovědě, jejíž přehledný obraz podal ve Vývoji antické estetiky (1926). Samostatně vyšly i jeho studie O literárním slohu (1943) a o Zvukové stránce slovesného díla (1944). K literárnímu dějepisu přiklonil se i brněnský universitní profesor Jaroslav Ludvíkovský (* 1895), přihlédající zpravidla k tomu, jak antický myšlenkový svět zasahoval do české oblasti kulturní: Antické myšlenky v Tyršově sokolském a národním programu (1923) a Dobr01)ského klasická humanita (1933). Vývoj literárního dějepisu. Literárně historická věda byla po převratu r. 1918 zastupována převážnou většinou školou Vlčkovou. V Praze kodifikoval Vlčkovy názory s velkou výzbrojí knihopisnou Vlčkův nástupce J. Jakubec ve svých »Dějinách české literatury«; v Bratislavě jiný positivista J. Hanuš vyvrcholil svá studia o době obrozenecké dílem »Národní museum a naše obrození«. Věrnými žáky Vlčkovými a následovníky jeho intencí ukázal se Mil. Hýsek a A. Pražák, tento s osobitým vývojem metodickým a s pracovním zájmem neobyčejné šíře, zahrnujícím české a slovenské písemnictví od středověku přes humanismus a osvícenství do dob nejnovějších, onen jako osvědčený vydavatel a komentátor spisovatelů 19. stol. Na universitě brněnské vedle gebauerovce St. Součka přednášel historičeské literatury Arne Novák, nejsilnější osobnost popřevratové literární historie, který znamenal protiváhu proti Vlčkově positivistické škole: ten rozšířil bádání literárně historické na dobu novou a nejnovější, kterou po prvé periodisačně utřídil a geneticky vyložil, a do vývoje českého písemnictví po prvé organicky včlenil ústní slovesnost. Látkově bylo v první republice postaveno na zcela nové základy studium kultury cyrilometodějské a svatováclavské a revisní zájem obrátil se k celému období staročeskému. Zde vykonaly mnoho práce Pekařovy, Chaloupeckého, Weingartovy, Jakobsonovy, Vilikovského i Pražákovy. Málo pozornosti bylo věnováno období renesančnímu, z ně 720