tické praksi a měřil jimi svou vlastní politickou činnost. Již v habilitační práci Stranictví (1912), v níž podrobil kritice teorie principů, podle nichž se tvoří politické strany, osvědčil střízlivost úsudku a smysl pro analysu, které jej vyznačují i v jeho činnosti politické. Historicko-politický výklad osvobozeneckého zápasu zl. 1914-1918, jakýsi protějšek Masarykovy »Světové revoluce«, jest Světová válka a naše revoluce (1927-19A) a výbor jeho státnických projevů Problémy nové Evropy a zahraniční politika česlwslovenská (1924). Spisy ty doplňuje řada spisů příležitostných o problému malých národů, o slovanské politice, o demokracii a pod., v nichž vychází vždy z analysy sociálních skutečností, na něž navazuje pak své politicko-filosofické úvahy. Z universitních přednášek v Chicagu r. 1939 o problémech demokracie, o její krisi a jejích nových funkcích vznikla kniha Demokracie dnes a zítra (1946) a zahraniční projevy a rozhlasové řeči z let 1939-1945 shrnuty byly do svazku Sest let exilu a druhé světové války (1946), doplněného několika politickými dokumenty historického významu. E s tet i k a poválečné doby pokračovala na dráze Oto Hostinského, přijímajíc jeho plodný empirismus a prohlubujíc zásady jeho formalismu v teorii tvarovou a strukturní. Čeští estetikové údobí popřevratového zasáhli do problematiky hudební, slovesné i výtvarné; přední z nich osvětlili novým, jednotícím pohledem celou oblast divadelní; ale i studium jazykové přijalo od nich četné podněty a tvorba básnická, jmenovitě lyrická, se cítila značně posílena nejen jejich sympatií, ale i jejich teoretickými výklady. V popředí estetiky odborné stojí její akademičtí pěstitelé Ot. Zich, Jan Mukařovský a Mirko Novák. Otakar Zich (* 1879 v Městci Králové, t 1934 v Ouběnicích u Benešova) rozdělil svůj život mezi hudební umění a vědu; mocné hudební prožitky podporovaly jeho studium estetické. Průpravou matematik a fysik, habilitoval se r. 1911 pro estetiku na pražské universitě, kam se po čtyřletém působení v Brně jako profesor estetiky r. 1924 vrátil. Z krasovědných jeho studií, vztahujících se k hudbě, nejvýznačnější jest psychologicky založený a experimentálně opřený rozbor Estetické vnímání hudby (1910) ; z jeho spisů v oboru poetiky důmyslná analytická práce typologická O typech básnických (1937) a několik podnětných příspěvků k české metrice. Krasovědnou činnost Zichovu vyvrcho 711