v starověku i v novověku zaujímal význačné místo mezi svými vrstevníky. Z představitelů filosofie katolické, která pokračovala v obnově scholastiky a v ožívání myšlenkového odkazu sv. Tomáše Akvinského, vynikl laik Josef Kratochvil (* 1882), který vytýká křesťanské filosofii za cíl ověřovati křesťanské zjevení s jeho základními zásadami osobního Boha, od světa odloučeného, svobodné vůle lidské, nadpřirozeného zdroje mravního zákona a nesmrtelnosti duše. Stanovisko své vyložil hlavně v Úvodu do filosofie (1911 a častěji) a v řadě rozličných úvah časových i z dějin myšlení řeckého, scholastického a mystického. Novotomista dominikán Metoděj Habáň (* 1899) vydal soustavnou Psychologii (1937) a Ethiku (1944). Nejvýraznější a nejvlivnější osobností českého evangelictví po první světové válce byl profesor na Husově fakultě Josef Lukl Hromádka (~' 1889), který se rozhodně a uvědoměle postavil proti liberální teologii i proti nahrazování živé víry sociálně prospěšným humanismem. Vedle řady spisů náboženských podal i analysy Palackého (1926), Jana Karafiáta (1925), Masaryka (1930), Masaryka a Dostojevského (1931). Značného počtu stoupenců se dostalo positivismu v p s yc h o log i i, ale tato věda se ani v období poválečném nerozvila na české půdě k výraznějšímu životu. Proti příslušníkům mechanického a atomického dušesloví v duchu Fr. Krejčího jevila se v tomto období reakce u zastáncú psychologie duchovědné, založené vývojově a geneticky; na krajním křídle stáli vyznavači psychologie hlubinné, vyvrcholené psychoanalysou. V nerozsáhlé literatuře psychologické jeví se vúbec spíše ozvuk vědecké produkce zahraniční než tvořivá práce púvodní. Z psychologických pracovníků známějším se stal ballatel psychotechnický Vilém Forster (1882-1932) a experimentální pedopsycholog František Šeracký (1891-1942). Nad oba však vynikl počeštěný Slovinec Mihajlo Rostohar (ll' 1878), který postoupil od mechanického dušezpytu k vývojové psychologii duchovědné a osvětlil tu zvláště pojem psychické struktury, kterou o:llišil od statických pojmů tvaru a útvaru. Zástupcem tvarové psychologie byl i Ferdinand Kratina (1885-1944). . Spíše v literární kritice než v odborném dušesloví bylo diskutováno o psychologii uměleckého tvoření a práce 708