ským, podřizuje filosofii víře v nadsvětského, nadosobního Boha a stavěje poznání vědecké níže než zjevení. Za tohoto závěrečného období, kdy se mu ani Palacký ani Masaryk nezdáli dosti náboženskými osobnostmi, nepřestával pronikati jeho silný aktivismus a voluntarismus v energické podobě pragmatického křesťanství. Názory ty vložil do díla Západ a východ (1925), ovoce jeho cesty kolem světa s příkrým odsouzením pasivních a mystických východních útvarů náboženských ve prospěch křesťanství; do spisu Moderní věda (1926), noetiky a metodologie hlavně nauk přírodních; doDějin filosofie (1932 a 1933), psaných s hlediska aktivistického a dúsledně křesťanského. Filosofickým odkazem RádIovým je Útěcha z filosofie (1946 posmrtně). Samostatnou skupinu mezi četnými spisy RádIovými tvoří publikace o teorii národa a národnosti, navazující místy na Masarykovu filosofii českých dějin; rozumové rozhodování pro národ podle určitých programových zásad staví proti »přírodnímu« a »romantickému« pojetí národnosti, které nacházel zvláště u Palackého. Do evangelického prostředí kolem »Křesťanské revue« řadí se také Jan Blahoslav Kozák (* 1888 v Čáslavi), profesor filosofie na Karlově universitě. Projevil se pozoruhodně studiemi noetickými i pracemi z dějin filosofie, ale zájmy náboženské se silnými zřeteli etickými převážily časem u něho úplně. Bůh jako vyšší smysl dějin, náboženství jako základ víry v mravní zákonitost, posléze náboženství jako nezbytné východisko morálky se stávají sloupy jeho metafysiky, která staví víru nad vědu a v podstatě se opírá o osobní zkušenost náboženskou. Po vzoru Masarykově a zcela v duchu pragmatismu staví projevy mravní a sociální na přední místo života náboženského, takže v jeho praktickém, socialisticky zabarveném humanismu ustupuje poměr člověka k Bohu a věčnosti skoro úplně před společenským vztahem člověka k člověku. Hlavní práce Kozákovy, ozřejmující jeho vývoj náboženský a mravní, jsou Essay o vědě a víře (1924), Ježíš ve víře a skepsi (1929), V boji o duchovní hodnoty (1930), Masaryk jako ethik a náboženský myslitel (1931) a j. Z pragmatismu vyšel také duch opravdu filosofický, profesor brněnské university Josef Ludvík Fischer (;; 1894 v Praze), ale vypracoval se k vlastní filosofické soustavě, k filosofii skladebné. Svou noetiku a metafysiku uložil hlavně v pracích: Filosofie, její podstata a problémy 706