tické praksi se Albert Vyskočil vyhýbá, ale jeho stati, do essayistického tvaru vybroušené, promlouvají stejně zajímavě o zjevech staršího českého písemnictví, zvl. o Sládkovi a Arbesovi i o spisovatelích současných, na př. o Tomanovi, Vančurovi, Demlovi a Durychovi, stejně jako o složitých osobnostech anglického duchovního života v minulém století. Jsou shrnuty prozatím do svazků Básníkova cesta (1927) a Básníkovo slovo (1933). Moravský kněz Jan Strakoš ('ll 1899), autor monografie o M. A. Voigtovi (1929), studující balbínovskou tradici v národním obrození a jeho dějepisectví, snaží se ve svých posudcích a článcích podobně jako Alb. Vyskočil postihnouti duchovní prapodstatu básnické inspirace a básnického díla. Jiní katoličtí kritikové bez rázovitosti jsou vervní a ironický Bedřich Fučík (. 1900) a vágní vykladač Březinův i útočný odpůrce upřílišovaného kultu Wolkrova, Miloš Dvořák (. 1901). Na společných cestách s nimi, hlavně v otázce čisté poesie a tajemství v ní skrytého, několikrát se octl redaktor »Kritického měsíčníku«, ealdův zanícený žák, Václav černý (v. n.), jehož pravý význam tkví v srovnávacím výkladu literatur románských. Občasné názorové sblížení nechrání ho však před půtkami s katolickými zastánci spiritualistického básnictví. české duchovní vědy od války světové. Filosofie a estetika doby poválečné. Třebaže mluvčí filosofického positivismu zastávali po světové válce význačná místa ve správě státní a v životě veřejném, přece positivistická filosofie sama vyšla ze světové války silně otřesena. Téměř současně vystoupily proti ní na československé půdě dva směry navzájem si nepřátelské: pragmatismus a novoidealismus rázu až mystického. Oba směry se obrážely také v písemnictví kritickém a básnickém, a jestliže pragmatismus zasahoval vlivně též do publicistiky a skrze ni do života veřejného, zesiloval filosofický idealismus stále stoupající vlnu náboženskou, jež vznikla za poměrů poválečných, znepokojených praktickým materialismem, rozvratem mravů a odtud plynoucí náladou pesimistickou. Pro poválečnou filosofii českou je příznačný příklon k myšlení francouzskému, anglickému a americkému, kdežto k filosofii německé se jeví patrná lhostejnost. K orgánu filosofického myšlení »Česká mysl« přistoupil po světové válce Ruch filosofický (1920-1939, řízením 704