kopník poetismu a pak surrealismu K. Teige trvá na personální unii poetismu a realismu s revolučně komunistic· kým názorem světovým, kdežto starší příslušník tohoto tábora B. Václavek přijímal sociální realismus za pravý výraz smýšlení důsledně socialistického. K. Teige liší se od B. Václavka, orientovaného rusky, svým fr,ancouzsky vzdělanÝm myšlením i vkusem. Bedřich Václavek (* 1897 v Čáslavicích u Třebíče, -r 1943 v koncentračním táboře v Osvětimi), knihovník v Brně, pak v Olomouci, prošel odborným studiem srovnávací literatury, hlavně tradicí lidových. Výtěžky svého zkoumání písně lidové a zlidovělé i jejích styků s básnictvím umělým shrnul vedle průkopných antologií České písně kramářské (1937), Český zpěvník (1940) a edice Sušilových Moravských národních písní (1941 spolu s Robertem Smetanou) do bohaté monografie Písemnictví a lidová tradice (1938); těmito poznatky prohloubil své názory o lidu ve vztahu k písemnictví, jež skládají podstatnou část jeho sociologie' umění a kultury, Poesie v rozpacích (1930), prosycené duchem sociálně revolučním a názory dějinného materialismu. Kritická prakse Václavkova, která spíše zběžně a nevýrazně charakterisuje osobnosti, než' by pronikavěji analysovala jejich díla, vykazuje dva svazky statí časopiseckého původu: Od umění k tvorbě (1928) a Tvorbou k realitě (1937); doplňují je schematisující pokus o vývojový přehled Česká literatura XX. století (1935) a malé monografie O Fr. Halasovi (1934) a St. K. Neumann (1935). Svou ideologii literární, sociální i politickou vyložil Václavek v časopisech a sbornících, které redigoval, »Pásmo«, »Fronta«, »Re D« a »Index«. Karel Teige (* 1900 v Praze) náleží, jsa prakticky výkonný také v malířství a působě organisačně i v architektuře, jenom částí své rušné a podnětné činnosti literatuře. Vedle menších monografií o výtvarnících a speciálních úvah o architektuře vydal zvláště knihy Film (1925), svou zásadní nauku estetickou Stavba a báseň (1927), dvojí výklad o poetismu jako umění a praksi života Svět, který se směje (1928) a Svět, který voní (1930) a propagační dílo Sovětská kultura (1928). Rychlá schopnost orientace, pružná pfizpůsobivost cizím naukám, vtipná dovednost výkladu vyznačují ho stejně jako umělecká všestrannost, smysl pro poloumění a paumění, chápavá láska k prvku hry v životě a v civilisaci, 702