i výkladům z teorie slovesnosti. Velké služby vydavatelské a interpretační věnoval Píša svému příteli Wolkrovi. Kritickými posudky i příspěvky literárně historickými (na př. o J. z Wo.ikowicz) řadí se sem i Bohumil Novák (* 1908), autor lyrického románu Velké děti (1936). Proti literární kritice socialisticky orientované a namnoze i socialisticky tendenční obrací se hledí Josefa Knapa a jeho družiny: uvědomělý odpor k cizomilství, hlubší smysl pro tradici, bedlivější zřetel k citovému obsahu slovesných děl proti jednostranné ideologii přesahuji u Knapa svým významem jeho propagační zdůrazňování půdy a selství. Ze studií literárně psychologických vycházejí nejlepší práce býv. brněnského knihovníka Pavla Fraenkla (* 1904 v Hradci Králové) ; použitím nových dušezkumných metod a pronikavým rozborem detailů docházejí pozoruhodných výsledků, které však autor zastírá mnohomluvným výkladem. Kromě o vztazích Masarykových k Vrchlickému (1929), o poměru Masarykově k literatuře (1930), o Masarykově kritice titanství (1932), o titanismu Dostojevského (1931) a o Nerudově lyrickém cyklu »Otci« (1933), uveřejnil stručnou a hutnou přehlednou knížečku K vývoji novodobé české literární kritiky (1930) a první část monografie Otokar Březina. »Mládí a přerod« (1937), kde podle vlastních slov míní podati genesi Březinova díla, hlavně v prvních dvou knihách, »ve smyslu teleologickém«.Fraenklovy hojné posudky literární, zvláště v »Naší době« a divadelní v »Národním osvobození«, trpívají podrážděným impresionismem a výrazem pastosně naneseným. Kritikové Karel Polák a Jan B. Čapek pronikli více v literárním dějepise (v. n.). Gotzův i Píšův požadavek, aby básník byl spolupracovníkem sociální revoluce světové a aby kritik přihlížel především k sociologickým vztahům umění, došel radikálního vystupňování v B. Václavkovi, K. Teigovi a Ferd. Soldanoví. Kritický mluvčí proletářského básnictví A. M. Píša dovodil přesvědčivě, že poetismus, jehož někteří představitelé, jmenovitě Vít. Nezval a Fr. Halas náleželi k nejhorlivějším vyznavačům doktriny komunistické moskevského ražení, jest s revolučně proletářskou poesií těžko slučitelný, nehověje ani životním názorům, ani estetickým potřebám osvobozené třídy proletářské; to platí s některými obměnami i o hnutí nadrealistickém. Naopak důsledný prů 45 - Arne Novák: Stručné dějiny literatury české. 701