vé důsledky a ověřovati je díly i osobnostmi autorů domácích i cizích. V tom ve všem zosobňuje Fr. G6tz plně požadavek a typ kritika generačního. Svou pravdu, vždycky podřizovanou potřebě národně i sociálně kulturního vývoje, osvětluje hlavně sociologicky a psychologicky, ale přihlíží také k výrazové stránce básnických děl. Sociálně revolučním východiskem, zásadní věrou v socialismus jako mravní základ všeho poválečného života, odporem ke všemu absolutnímu, společensky neurčenému umělectví podobá se G6tzovi A. M. Píša. Jako kritika ho vyznačuje jednak dar pronikavější a zevrubnější analysy, jednak útočnost, projevující se také prudkou zálibou polemickou; dramatičnost postoje k lidem a době spojuje se u něho se zasvěcením básnickým, jehož u G6tze není. A. M. P~ša (křestním jménem Antonín Matěj Milada, •.• 1902 ve Volyni) žije od filosofických studií trvale v Praze, byl leta členem redakce »Práva lidu«, kde přejal rubriku kulturní, hlavně referát literární a divadelní. Jeho pět sešitů veršů Dnem i nocí (1921), Nesrozumitelný svatý (1922), Pozdravy (1923), Hvězdy ve vlnách (1924) a Hořící dům (1925), přineslo po stránce výrazové nejdůslednější provedení expresionistické zásady o lyrickém proudu ničím nerušeném. Myšlenkově vyjadřuje Píša vedle W olkra a Hořejšího plně zásady poesie proletářsky revoluční, ale silně ozývá se u něho hořkost zklamání nad snem neuskutečněným a hlavně v tragicky elegické knize poslední propuká vrozený pesimismus samotáře, vytříděného z rodiny a zbloudilého v prázdnotě vesmíru. Z Píšova kritického díla dorostla největšího formátu, zevního i vnitřního, monografie Otakar Theer (1928 a 1933). Básník, který se Píšovi jeví zosobněním nejvyšších lyrických možností odumírajícího světa měšťanského, uchvacuje ho mravní rozhodností, jakou marně hledá Píša u svých vrstevníků. Ty soudí velmi přísně v pravidelné kritické praksi, shrnuté ve výběru prozatím do knih Soudy, boje a výzvy (1922) a Směry a cíle (1927) a doplněné zdařilým přehledem Proletářská poesie (1936, VII. sv. »Postav a díla«). S kritickou statečností odsoudil hračkářství poetistické lyriky a libovolnost surrealismu a ukázal pronikavě, jakým omylem jest, stavějí-li se tyto směry jako sourodý výraz sociálně revoluční myšlenky. Na rozdíl od G6tze se A. M. Píša soustředí na studium a posuzování domácího písemnictví a vyhýbá se zájezdům do literatury světové 700