rentem literárním stejně živé výkonnosti jako širokého rozhledu. První jeho práce jsou literárně didaktické a snaží se zpracovati také nejmodernější písemnictví pro potřeby školské. Došly znamenitého rozšíření: Stručné dějiny české literaturu (1920) , Novodobá literatura česká ve škole (1920), Uvod do poesie (1923) byl po letech přepracován a prohlouben v samostatnou poetiku Cesta k našim básníkům (1933) ; spisy ty namnoze připomínají příbuzné starší pokusy F. V. Krejčího. Literární kritik se v G6tzovi ještě před třicítkou zrodil pevně zosnovanou Anarchií v nejmladší české poesii (1922), prvním pokusem o utřídění, zhodnocení a sociálně etické zařazení české poválečné tvorby, jejíž hlavní představitele Fr. G6tz přeceňuje. Knihy studií a podobizen G6tzových, nezapírající svůj vznik z novinářských referátů, jsou Jasnící se horizont, »průhledya podobizny« (1926), situační studie o českém básnictví v 1. 1922-1925 s charakteristikami básníků od Hlaváčka po Biebla; Tvář století, »několik průhledů do psychologie dneška« (1929), kde se s rozsáhlou sčetlostí, ale stejnou měrou kolísavého eklekticismu orientuje o ideových a slovesných proudech v západní Evropě; Básnický dnešek, »V)'vojové perspektivy nové české poesie« (1931), kde G6tz vykládá přítomné písemnictví ve spojitostech generačních a tradičních, namnoze násilně vykonstruovaných. Podobným způsobem shrnuje leckde výtěžky knih předcházejících, podal obraz lidského myšlení a cítění a jeho odrazu v literatuře v době mezi dvěma světovými válkami v knize Na předělu (1946). Monografičtějšího rázu jsou dvě stati dramaturgické ve formě knižní, Zrada dramatiků (1931) a Boj o český di-vadelní sloh (1934), i pokus podepříti demokratický názor filosoficky a literárně v duchu masarykovském, Osudná česká otázka (1934). Dobrým přehledem jest spisek Český román po válce (1936), knihou osobního díkůvzdání s cenným úsilím o vývojovou periodisaci monografie F. X. Šalda (1937). Vrozený impresionismus i sensuální vztah k slovesnému dílu se snaží Gotz překonati rozsáhlostí poznatků nejen literárních, ale také filosofických a sociologických a zvláště zkumných metod duševědných. Se svěží schopností dovede se co nejrychleji orientovati v duševních proudech přítomnosti, uvésti je na jednotnou formuli, vyvoditi z nich ideo·