dekadenci svých učitelů radostným poválečným vitalismem a na jejich samoúčelné estétství zásadami pragmatickÝmi. Miroslav Rutte (* 1889) prošel historickými studiemi a stal se na sklonku první světové války kulturním novinářem v »Cestě« a v »Národních listech«, kde r. 1923 pře~ vzal i divadelní kritiku. Dekadentní své začátky Rutte zavrhl, když do Básní (1927) zahrnul v rozmnožené a přestavené podobě svou lyrickou žeň zL 1915-1927, Zjasněné oči (1918), Ohnivá vlna (1922) a Měsíčná noc (1927), trojí aspekt do smyslového i citového života ohnivého vitalisty, v němž se vždy znovu budí romantická touha uprostřed rozkošnického naturismu; dva útlé sešitky lyrických próz Vězeň (1920) a Batavie (1924) a meditativní knížečka Clověk a čas (1929) doplňují vlastní kritické dílo Ruttovo. Své kritické stati o literatuře a divadle vybral do souborů: N 0vý svět (1919), Skrytá tvář (1925), Doba a hlasy (1929), Mohyly s vavřínem (1939) a j. Tu všude převládá syntetická podobizna osobnosti nad kritickou analysou díla, láskyplná interpretace povahy nad hodnocením výkonu, snaha postihnouti odlišnost nad odvahou zařaditi zjev do vývoje. Kritickou činnost Ruttovu dokreslují: rozsáhlý příspěvek do sborníku jím redigovaného Nové evropské umění a básnictví (1923), kde podal svou koncepci soudobého písemnictví českého, osobně vroucí monografie o spisovatelce Anně Lauermannové, Felixu Téverovi, Portrét z mizejících dob (1935), poučná pro Ruttův poměr k romantice a měšťanskému prostředí staropražskému, a stejně vroucí studie Viktor Dyk »Portrét básníka« (1931). Poválečná kritika česká, považující první světovou válku za mezník nejen politického, ale zároveň civilisačního vývoje a obzírající slovesný život český teprve od převratu státního, ohlásila se nejprve a _nejsilněji Moravanem Františkem Gotzem; k žákovství Saldovu, které mělo naň nejsilnější vliv, hlásí se trvale a někdy je uvědoměle stupňuje až k epigonství. František Gotz (* 1894 v Kojátkách u Bučovic) působil nejprve jako učitel obecných a měšťanských škol na Moravě, pak jako úředník zemské šk. rady v Brně. Tam jako dramatický zpravodaj činně zasahoval do divadelního života a byl přední osobností skupiny kolem revue »Host«, háje tu sociální humanismus rozhodně proti revolučnímu komunismu. R. 1923 přešel do Prahy jako lektor, pak dramaturg »Národního divadla«, přestal psáti kritiky divadelní, ale stal se v »Národním osvobození« refe 698