Mnohými směry se rozbíhá literární činnost Miloslava Novotného (* 1894), ředitele knihovny Národního musea a spolutvúrce jeho literárního archivu, odkud vydal řadu vzácných památek; dúležité jsou jeho kritické edice Nerudy a B.Němcové; méně výrazné jsou Novotného slovesné i divadelní posudky. Také literární dějepisec Benjamin Jedlička (~' 1897) publikoval vedle bedlivé edice Dobrovského a málo zdařilého přehledu Dějin českého písemnictví (1931, od Dobrovského po Sv. Čecha) řadu úsečných a informativních kritik české beletrie, nikde nejdoucích do hloubky. Novým zjevem jsou k rit i c k é s P i s o vat e I k y, soustředící se uvědoměle k tomuto slovesnému druhu. Ze starších generací vynikla Eliška Krásnohorská jako soudkyně krásné literatury podle zásad školy národní; Renáta Tyršová spoluvytvářela výtvarnou kritiku u nás; Ter. Nováková hodnotila význačné zjevy domácího i cizího písemnictví a divadla s hlediska feministického. Později Saldúv vliv a příklad pohnul kriticky založenou Boženu Benešovou, že s pronikavým smyslem pro konstruktivní i etické složky básnických děl posuzovala knihy a divadelní představení; o něco později Marie Pujmanová udivovala temperamentními výbuchy svého vtipu a rozmaru v kritických improvisacích. Jako divadelní referentka rozvážného úsudku působila po léta Zdenka Hásková-Dyková. Pavla Buzková a Eva Jurčinová považují literární kritiku za své vlastní poslání. Pavla Buzková (rodem Ježková, * 1885) vyšla z realismu, jak svědčí zvláště spisek o Macharových vztazích k ženám (1918), ale i přísné a osobité zhodnocení Českého dramatu (1932), vedle kritické stati o Šaldových »Loutkách« (1936), její práce nejvyzrálejší, pevné logičnosti. Eva Jurčinová (pseudonym Anny Weberové, roz. Navrátilové, '*' 1892) vyšla z hledisek »Moderní revue«, která se snažila prohloubiti hlavně studiem viktoriánského písemnictví anglického. Ve svých essayistických podobiznách autorů domácích i cizích, shrnutých do knih Poutníci věčných cest (1929) a Podobizny spisovatelek světové galerie (1929), promíjí si vlastní kritický rozbor děl, aby se rozněcovala romantičností osudů a úsilím o životní heroismus. Podobně si vedla i v málo přesvědčivé monografii Julius Zeyer, »život českého básníka« (1941). Dojmově rozkošnickou kritiku, jež se sama nazývala »impresionistickou« neb »svéživotopisnou« převzal dědictvím po »Moderní revui« Miroslav Rutte, ale reagoval na 697