práce« Panorama (od r. 1923) a posléze literární věstník oficiálního »Svazu knihkupců a nakladatelů československých« Rozhledy po literatuře a umění (od r. 1932). Kritickými časopisy v přísném smyslu slova nelze tyto listy nazvati. Místo kritického ocenění knih přinášejí zběžně informující referáty a místo psychologických charakteristik osobité interviewy; aby list nemusil zaujmouti určitě domyšlené stanovisko, osvětluje spornou otázku hromadnými anketami. Pokus o kritickou revui vyššího slohu, t. zv. melantrišské Listy pro umění a kritiku (1933-1937 redakcí B. Fučíka a Vil. Závady; pod novým vedením počaly vycházet r. 1946), však předčasně ztroskotal; náhradu za ně vytvořil V. Černý Kritickým měsíčníkem (od r. 1938). Z kritiků staršího pokolení stále se účastnil plodně kritického života vedle Saldy Jindřich Vodák svou ustálenou metodou. Subtilním analytikem novodobé prózy se projevil romanopisec Karel Sezima (v. v.); v kritikách dramatu osvědčoval své rozsáhlé znalosti i metodické zkušenosti literární historik Otakar Fischer (v. v.). Šaldovým a Fischerovým žákem se jeví Pavel Eisner (* 1889), virtuosní tlumočník do češtiny i do němčiny, v kritice vyšetřující zvl. vztahy české a německé literatury. Do otázek máchovských zasáhl podnětnými studiemi Na skále (1945). Bystré, ale často nedomyšleně vtipné jsou jeho úvahy o spisovném a básnickém jazyce. Skupinu dosti určitě vyhraněnou skládá několik kritiků, jimž odborná průprava literárně dějepisná rozšířila obzor. Z nich Antonín Veselý (1888-1945), literární a divadelní zpravodaj »Pražských novin«, vynikl snahou vytvořiti pro kritický projev různotvárný výraz essayistický. Monograficky se zabýval Fr. A. Šubertem, G. Pťlegrem a jmenovitě O. Březinou. Z jeho knižních sbírek a essayů jest spis Z literárního alba (1923) obsahu historisujícího, kdežto Listy autorům (1924) a Hovory s herci (1926) zabývají se živou přítomností, ony slovesnou, tyto divadelní. I jemně stylisované a odstíněně kolorované tři svazečky essayů Veselého Barevné stíny (1928), Letní zrcadlení (1936) a Neblednoucí podobizny (1946) mají namnoze vztahy literárně dějepisné, ale trpí mnohomluvností, zakrývající často nejistotu kritického úsudku. Literární teoretik J. V. Sedlák (v. n.) napsal hojné literární kritiky, vyústivší posléze v tendenci ruralistickou. 696