glická kritika působila dočasně jen za období pragmatismu, kdežto o ozdravujících proudech praktické estetiky severoamerické dolehla k nám leda matná zvěst. Plněji se nerozvila ani žádoucí reakce proti této překotné cizí orientaci českých poválečných kritiků, jež by zdůrazňovala potřebu čerpati z myšlenkových proudů domácích a opatrně vážila, pokud cizí přínos hoví podmínkám národní vzdělanosti; reakce taková se může přimykati k tradicionalistickým snahám Arna Nováka. Ten v opaku k Šaldovi stavěl se k novým proudům, přinášeným k nám z ciziny jmenovitě v produkci lyrické, leckdy nedůvěřivě, nenalézaje pro ně v české tradici dosti podmínek k udržení. Varoval také před povrchností, mnohomluvností a před ztrátou opravdového prožitku pod nánosem obrazů a metafor, ale snažil se vždy ukázati, že i nejmodernější prvky lyrické dají se odvodit z literární tradice domácí. Tak ukázal jmenovitě na to, v čem slovní hříčky poetismu souvisí s dojmovou a rozmarnou poesií Vrchlického a v čem tento velký lumírovec mohl býti učitelem i básníkům surrealistickým. Netaje se nechutí k poetistickým a surrealistickým výstřelkům, vítal s větší radostí i porozuměním pozdní žáky duchovní a filosofické lyriky Březinovy. Heslo »Sever a Východ«, odkazující k vzorům nordickým a slovanským, bylo odvetou za přepínaný vliv francouzský, ale posléze se zúžilo na ruralismus, v podstatě stejně tendenční a třídně omezený jako jest populismus proletái'ský, s nímž se sdílí o primitivistickou zálibu v sociální.\ll realismu a o nedostatek samostatnější výstavby ideové. Kritika posledních let před druhou světovou válkou poklesla většinou na pouhé referentství, nedoprovázené ani hlubšími úvahami teoretickými ani plodnější diskusí ideovou. Tyto kritické posudky a články vycházely namnoze v denních listech, poněvadž kritické revue měsíční a týdenní vesměs zanikly. Z denních listů vynikly kritickými rubrikami zvl. »Lidové noviny«, »Národní listy«, »České slovo« a »Právo lidu«. Politické stranictví a nezřídka i nakladatelské zájmy snižovaly však nejednou úroveň i těchto posudků. Nesvobodným forem byly také nakladatelské časopisy způsobu spíše novinového než revuálního. Z nich se udržely déle: Rozpravy Aventina (1925-1934) za vedení nakladatele Ot. Storcha-Mariena; Literární noviny (od r. 1927), sloužící zájmům Evropského lit. klubu; orgán »Družstevní 695