II otce a z evangelické prostoty adoptovaného syna, hlavních to postav dila. Z nejmladších prozaiků dobyl si rázem přízně kritiky i čtenářstva příbramský rodák Jan Drda (* 1915), feuil1etonista, romanopisec a dramatik. Od K. Čapka naučil se nejen lehkosti, přirozenosti a prostotě vypravování, spojujícího účinně spisovný jazyk s jazykem hovorovým nebo s jazyky sociálními, nýbrž i shovívavému pohledu na lidské slabosti a malichernosti. To vyznačuje Drdovy feuilletony v »Lidových novinách«, které shrnul do knihy Svět viděný zpomaloučka (1944), i první román Městečko na dlani (1940), předvádějící v sledu četných scén a osudů, bezpečně skloubených v celek, hemžení městečka Rukapáně, řízeného nezapomenutelným starostou Buzkem. V Zivé vodě (1942) ponořil se do složitého problému chlapce vyvíjejícího se k plnosti životní a umělecké, využívaje při tom nejen znalostí chlapecké duše a všeho, co ji formuje, nýbrž i vědomostí výtvarných, které jinde osvědčil i teoreticky (stručné monografie o Malíři Karlu Černém ,1943 a Sochaři Janu Kavanovi 1943). Ale Drda není jen bystrý a všestranný pozorovatel života a jeho glosátor, je zároveň básníkem, přesvědčeným, že podstatnou částí života je ,sen a iluse. Jeho doriquijotiáda Putování Petra Sedmilháře (1943) s ústřední tragikomickou postavou blázna zápasícího s utkvělými představami je velkolepá směs skutečnosti a pohádkotvorné fantasie. - Z několika pokusů dramatických došla úspěchu jeho svěží lidová hra Hrátky 8 čertem (provoz. 1945). Z ostatních prozaiků dozrávali za německé okupace někteří spisovatelé starší, jako Antonín Šrámek (* 1894 v Mor. Knínicích), který své náměty čerpal buď z rodného Horácka: Dědina v květu (1942), Píseň a pluh (1943) nebo z krajů cizích: Nahajka a klas (1936), z okolí černomořského za ruské revoluce a historická trilogie Dubrovník (1939), Hořká léta (1940) a Vzpoura (1940), zpracovávající na kulturně politickém pozadí osudová léta Dubrovníku. Josef Toman (* 1899 v Praze), plodný dramatik (Černé slunce, 1924; Žába na prameni, 1938; Vinice 1939) a zpracovatel rozhlasových pásem (Reka čaruje), ponořil se do duší zločineckých, lichvářských a zrůdně vášnivých v románech Vosí hnízdo (1938) a Lidé pod horami (1940) a v Donu Juanovi (1944) zpřítomnil na kulturně historickém 690