nost ukazuje ve svých knihách Václav Řezáč (* 1901 v Praze). Po námětově ne novém polosociálním a polopsychologickém románu Slepá ulička (1939), komposičně však přísně rozvrženém, ukázal hned románem lži Černé světlo (1940) sílu pohledu do nitra »červivého« člověka nenávidícího sílu, který učiní lež jediným prostředkem své životní cesty, i umění jemné analysy při líčení růstu zla, zapřádajícího celé okolí hrdinovo. Pevná epická stavba postavena je na rafinovaně seskupených scénách a živých dialozích. Dar psychologické charakteristiky osvědčil i v románě volněji skloubeném, Svědek (1942), o záhadném cizinci, zastřeném hoffmannovskou romantikou, čtoucím v myslích celé řady přesvědčivě kreslených postava postaviček venkovského maloměsta. Tvarové úsilí ř{ezáčovo vrcholí dosud románem Rozhraní (1945): krok za krokem sleduje tu růst románu spisovatele Jindřicha Austa o herci Vilému Hábovi z duplicity uměleckého nazírání; z dvojího tvůrčího projevu, hereckého a snisovatelského, vypořuje se sytě a názorně plnost a síla života. Znaky rozeného epika, kázeň výrazová, všestranná znalost látky a prostředí do všech detailů, pronikavý pohled dušezpytný, schopnost udržeti hlavní děj v jedné linii a podříditi množství scén jednotnému komposičnímu záměru, vyznačují i toto dílo Řezáčovo. Třetí z psychologických romanopisců, kteří vyzrávali za let okupace, Miroslav Hanuš (* 1907 v Praze), je ve svých rychle za sebou vydávaných románech psychologem lásky. V prvotině Na trati je mlha, (1940) podal s překvapující jistotou růst samotářské a hrdé ženské duše od dětství po mateřství a jemně rozvedl a odstínil velký komplex problémů vnitřních i vněiších, jež zasahuií tvořivě nebo rušivě do vývoje hrdinky i ženy, která bohužel ztrácí jistotu, jakmile vstoupí v manželství. Druhý román Pavel a Gertruda (1941) je »román milostného trojúhelníku ušlechtil~'ch lidí, z nichž každý usiluje uskutečniti svou představu l~sky«. Méně'Jennost (1942) a její pokračování Pavel a Kristina (1945) přesvědčují o autorově nesporném nadání jen v jednotlivostech. Zato Bílá cesta mužt" (194~), román stlačující děj pouze do vnitřního života dvou mužů žijících a hynoucích v polární samotě, pod jejíž tíhou se jeden z nich duševně zhroutí, ukazuje. do jakých hloubek lidského vědomí i poivědomí dovede autor sestoupit. Citové, milostné a zpravidla manželské problémy přenesla do maloměstského a vesnického kraje moravskoslezských 688