Jaroslav Jan Paulík (* 1895 v Pelhřimově, t 1945 v konc. táboře v Německu), prošel vydatným působením francouzských prozaiků po impresionistických, z nichž překládal. Po strakaté chvále periferie Zadní Indie (1927), po rozmarné oslavě trampství Arizona (1928), po vtipných cestopisných feui1letonech Sentimentální cesty (1931) a po koketních, místy parodistických črtách o svůdnictví Technika flirtu (1932) překvapil melancholickým lyrismem dívčí milostné tragiky v originálně pojatém rámci Utonulá (1934) a knihou psychologických povídek Ošklivá tvář lásky (1940). Skutečným básníkem mezi prozaiky českého surrealismu se prokazuje každou knihou Karel Konrád ('" 1899 v Lounech). Dadaistická slovní hříčka, poetistický kult půvabných slova metafor, nejvolnější asociování surrealistické jsou pro něho prostředky lyrismu fantastického, vtipného a útočného, který své služby nabízí rád satiře sociální a politické. Vedle feui1letonistických črt mnohdy básnického posvěcení jako Ve směru úhlopříčny (1930) představují jeho féerickou obraznost epické knihy Robinsonáda (1926), Rinaldino (1927), kouzelná improvisace Dinah (1928) a román Postele bez nebes (1939) ze světa předválečných dětí, podávaného vzpomínkovými scénami, řadami metafor, příměrů a básnických obrazů. Stranou surrealismu stojí válečná kronika Rozchod (1934), tragická a mravně spanilá oslava nejmladších branců táhnoucích do pole. Surrealismus byl jenom průchodním stadiem pro Karla Schulze (1899-1943), který na sebe upozornil dobrodružným románem proletářským Tegtmaierovy železárny (1922), ač si z něho zachoval využití prvků snových, halucinačních a podvědomých. Vrátil se však k expresionistickým prožitkům života, v němž lidská bída a stálý škleb pomíjejícnosti a zmaru vedou ho k účasti s ubohým člověkem. Postavil se tak po bok básníkům Halasovi a Závadovi a především Durychovi, s nímž jej sbližuje i barokní vidění života, spojování lásky a smrti, katolická touha po milosti boží, ale i lyrický patos přednesu. Obrat ten znamenají sbírky povídek Peníz z noclehárny (1940) a Prsten královnin (1941). Nebylo mu však dopřáno, aby vyzrál. Nad mohutným, do tří dílů rozvrženým románem o životě a díle Michelangelově zemřel. První díl, Kámen a bolest (1942; torso dílu druhého, Papežská mše, vydal A. Skoumal r. 1943), dovedl Michelangela do jeho třicitého roku na širokém pozadí církevních, politických a uměleckých události 682