mi, kam za německé okupace uprchl, došly uznání jeho knihy Okryt (1946) a Listy z vyhnanství (1946), podávající mistrné psychologické analysy lidí, prchajících do ciziny před německou lavinou a prožívajících děs z katastrofy. S vyspělými pracemi Hostovského, zvláště pokud analysují krise soudobého života rodinného, stýkají se románové skladby Vladimíra Neffa (* 1909 v Praze). Vtipný a rozmarný Neff upozornil na sebe nejprve románovou humoristikou se zdravými záměry časově satirickými: Nesnáze lbrahima Skály (1933), Papírové panoptikum (1934), Poslední drožkM (1935) a j.; parodistický ráz má také jeho římská travestie Lidé v togách (1934). K vážnému umění vzepjal se Neff v rozlehlém románě jiskřícím postřehy, nápady a soudy, Malý velikán (1935), a v autentické malbě měšťanské rodiny pražské až ke dřeni ochořelé, Dva u stolu (19-:7), kde zároveň s M. Pujmanovou ukázal k novým možnostem pražského románu. Podobně Bůh zbytečnosti (1939) předvádí rozklad rodiny měšťanské v jedné generaci nedostatkem činorodé vůle. Po sypkém románu se satirickým podbarvením Vyhnaní z ráje (1940) vyvrcholilo charakterotvorné i psychologické umění Neffovo románem z Kampy Třináctá komnata (1944). Vrstvu měšťanskou doprovází zde nerudovsky viděný svět drobných lidí z Kampy a stejně mistrovsky odpozorovaný svět dětský, se svou rozkošnou naivitou i poněkud zrůdnou fantasií. Křehký obraz těchto tří světů se však láme a neorganicky končí jako román detektivní a kriminální. Hutná novela Marie a zahradník (1945) vznikla z týchž látkových motivů, soustředěných kolem tří postava dokonce vystihuje ovzduší a genia loci pražské Kampy. Odraz s u r r e a I i s m u ve výpravné próze znamená především úmyslné odpoutání se ode všech zřetelů látkových a tematických. Individuální povahokresba i s propracovanou duševědnou motivací se odkládá; dějová osnoya a souvislost se ruší; místo toho nastupuje volný tok představ, jak jej navozují vzpomínky, sny, halucinace; zdroje vynravování jsou podvědomé a postup asociační se nepodrobuje kontrole logiky; posléze se jednota osobnosti popírá. Vedle Vít. Nezvala a Vl ad. Vančury, z nichž onen popírá svou praksí čím dále tím urputněii všecko. co k r03s'atě románu náleží, kdežto tento si uvědomuje vždy jasněji své založení zásadně epické, pokusili se v surrealistické próze J. J. Paulík, K. Konrád, K. Schulz a Ad. Hoffmeister. 681