práce. Dráždivě palčivá pohlavnost a překotná dialektika lásky ovládá jeho knihy povídek i první dějově chudé romány. Knihami zmužnělého svědomí, odvažujícího mravní i společenský· dosah jednotlivých vášní, tužeb a činů, jsou Nohejlovy romány, psané oproštěným a plastickým jazykem a se stavebnou péčí: naturalistický obraz rodinného rozpadu a očištění Deset let nerozhoduje (1932) a kriminalistický příběh zločineckého svědomí Svět nic neví (1934). Méně výrazné v podání jsou společenské obrazy dvou typických Pražanů, K. J. Beneše a V. K. Krofty. Knihovník Karel Josef Beneš (* 1896), horlivý pracovník politický i kulturní, staví si v románech dějově vět vitých rád složité úkoly sociální malby a spletité problematiky rodinné, tak v D:Jbrém člověku (1923), Uloupen) život (193j), Vítězný oblouk (1937), Kouzelný dům (1939) a Červená pečeť (1940). Nedostatek plastiky zaviňuje, že se dbalá motivace činů a důmyslná kombinace dějů míjí někdy zamýšlenými účiny. Václav Karel Krofta (* 1896) se pokusil v různých slovesných druzích, než se rozpřáhl k románové epice, prostupované však záplavou lyrismu; z jeho čtyř románů jsou pozoruhodné Podsvětí (1924) a Vyznavači slunce (1924), umisťující rozpor touhy a skutečnosti i hrůzu postupného chátrání mladé duše do úřednického prostředí, pohříchu bez dějové invence a žádoucího soustředění. Proti K. J. Benešovi a V. K. Kroftovi jest Václav Krška (* 1900 v Písku), nadšený ochotnický pracovník divadelní, typickým venkovanem; nechybějí u něho ani prvky blízké ruralistům. Nejsilnějším tónem v četných Krškových knihách zůstává okouzlení a rozdychtění smyslně erotické. V nejzdařilejší své práci, utopickém románě filmovém Klaris a šedesát věrných (1932), pokusil se svůj naturalistický názor obroditi hellenským kultem krásného a zdravého mužství a oprostiti také svůj výraz b:ísnický. . Též Josef Heyduk (* 1904 v Netušilech u Kutné Hory) posunul ve svém románě Strach z lásky (19 3) stálou erotickou žízeň s neodbytně následujícím vystřízlivěním a zhnušením v popředí skrovného děje, jehož nositelem jest citově vyprahlý a myšlenkově vychudlý intelektuál, končící svůj nedružný život jako marná oběť službě davu. Citlivý psychologický postřeh projevil v povídce Judita (1941) a ve formálně vytříbeném souboru Bosorka (1945) ,kde se zahleděl do života s láskou a účastí kreslených lidí zavrže 679