vyhnul ani konvenčním situacím, ani povahovým schematům, vzbudil silnou ilusi aute:ltické skutečnosti, zvláště i původaostí jazykovou, a to nejen názvoslovnou, ale i frazeologickou. Vedle těchto námětů, v nichž je opravdu svůj, sahá Morávek v jiných svých pracích k námětům jiným, s oblibou do prostředí hereckého; tak v knihách Ztracený člověk (1940) a Pod mraky (1943L U ostatních spisovatelů, před druhou světovou válkou třicetiletých a čtyřicetiletých, převládaly spíše psychologické otázky individua než problémy sociální; podporovalo je při tom z;>ravidla poučení psychoanalytické, po stránce podání pak postup surrealistický. Opožděně se u nich hlásil překonaný impresionismus, erotická smyslnost, ano i některé sklony úpadkové. Jmenovitě v době t. zv. protektorátu stál v popředí zájmu individualistický román psychologický, charakteristicky obrážející neutěšený stav společnosti, octnu vší se ve slepé uličce při řešení svého vztahu k individuu. Nejstarší z této skupiny, Jilemničan Jan Weiss (* 1892), zpracoval své válečné zkušenosti vyspělým uměním sugestivní prózy, neúnavně nakloněné k dušezpytnému a výrazovému pokusnictví. Patologické a halucinační prožitky ve válce a v zajetí, zpracované smělou obrazností a podložené psychoanalytickým výkladem, v~plnily sbírky Weissových povídek: Barák smrti (1927), Fantom smíchu (1927), Zrcadlo} které se opožďuje (1927) a Bláznivý regiment (1930). Po fantastické burlesce, podložené důmyslem spekulativním, Dům o tisíci patrech (1929), následoval umně zosnovaný román krvavé kriminálnosti Skola zločinu (1931) a posléze divoká monografie psychopatologická ne bez časových šlehů, Spáč ve zvěrokruhu (1937). K formě povídek se vrátil v Povídkách o lásce a nenávisti (1944) s motivy čerpanými z černých hlubin lidských pudů, s čapkovsky podaným motivem detektivním a konečně s fantasticky rozpředeným námětem staropražským, soustředěným kolem extrémního hrdiny. Jako u mladších druhů surrealistů, stoupá u Weisse jeho románová látka z podvědomých hloubek snů, halucinací, visí, ale všude ji u něho ovládá zkumný rozum a tvárná rozvaha, čímž se podstatně liší od školy expresionistické, stejně jako slohovou hutností bezpečného virtuosa. Miloslav Nohejl (* 1896), jest Plzeňan rodem, studiem. knihovnickým působením i autentickým ovzduším nejedné 678