ní náplní, jaké u ruralistických objektivistů nikde není, liší se Jan Čep od celé skupiny, kde toliko Fr. Křelina se občas povznáší do oblasti náboženské. Také slovesným podáním stojí mystický symbolista Čep osamoceně mezi positivistickými naturalisty. Jenom zřídka se suchá střízlivost realistická prodírá jeho slohem střídmým v metafoře, opatrným v epitetu a přece vždy básnickým; i zde jest mnohdy patrna škola Durychova a někdy i stylistický podnět Vančurův, proti němuž se výhodně rýsuje prostota a spontánnost lyrické mluvy Čepovy. Zcela jinak zobrazuji venkov ze slezského pohraničí romány A. C. Nora (* 1903, vl. Josef Kavan), rodáka z opavského kraje a žáka Martínkova. Ožívá v nich nový sociální realismus a naturalismus, notně opřený o psychologii postav a využívající vydatně nářečních prvků. Jako 22letý upozornil na sebe románem Burkental (1925) z času provádění pozemkové reformy na slezské vesnici a s prvky rodového rozkladu, který jest ústředním motivem druhé Norovy knihy Rozvrat rodiny Kýn't (1925). Sociální otázky zemědělského venkova podává »dosud ne román« Raimund 0halupník (1927). Vesnické romány Norovy dovršeny jsou hnihami Můj nepřítel osud (1941) a Tvář plná světla (1943) s čistými postavami venkovských žen v popředí. Z prostředí pražského čerpány jsou - kromě obrazu studentského života Jedno pokolení (1931) - naturalistické romány Od stolu a lože (1936) a Každý den je nedělej (1942) zdůrazňující silnou erotičnost a pudovou smyslnost postav, jež vyznačuje i Norovy romány venkovské. Martínkův kraj ožívá v pracech Zdeiíka Bira C" 1904), který přešel od několika knih lyriky a lyrick~'ch próz k próze výpravné. Ale i v ní vítězí lyrik nad epikem; tak v románě Hvězdy nad domovem (1940), v »románové kronice« Než zahoukla siréna (1941), líčící přerod idylického maloměsta v středisko tkalcovského průmyslu, nebo v »románě ztracených let« lllrtví mluví (1943.) s motivem touhy po návratu do jistot domova a rodu. Novinář Jan Morávek (* 18S8) vyčerpal v románech Plavci na Sázavě (1931), Divočina (1933), Skalní plemeno (1934), Byl na Sázavě pří'i'OZ (1935), Opuštěná řeka (1941) a Chléb odříkání (1944), hlavní lidové typy svého lesnatého a skalnatého domova nad prudkou řekou, plavce, přívozníky, lesáky, pytláky a dělníky v lomech a postavil je do působivého kontrastu se selským obyvatelstvem. Ač se ne 677