s mistrným porozuměním Jan Čep, ale v jeho rozsáhlém tlumočnickém díle zaujímá stejně významné místo ohnivý romanopisec katolického svědomí G. Bernanos. Ve vlastním tvoření Čepově učiněn básnicky zdařilý pokus, vytvořiti proti smyslovému naturalismu i časové problematice českých ruralistů obraz venkova duchovního v jeho neměnných svazcích a vztazích životních. Při tom vyšel názorově z katolictví Jar. Durycha, od něhož se učil také v básnickém výrazu své prózy, ale zůstávaje věren svému zádumčivému založení, osvojil si hlavně slitování a soucit jeho raných povídek. Jan Čep (* 31. 12. 1902 v Myslechovicích u Litovle) vydal knihy povídek Zeměžluč (1931), Letnice (1932), Děravý plášť (1934), Modrá a zlatá (1938), Tvář pod pavučinou (1941), skizzy Lístky z alba (1944) a román Hranice stínu (1935). Kraj, který Jan Čep volí skoro bezvýhradně za hmotné pozadí svých niterných dějů, jest jeho severomoravský domov u Litovle s lidem, tkvějícím v přísné katolické tradici; avšak venkovští rodáci Čepovi jsou zasaženi válečným i poválečným rozvratem a jejich dědinský život jest rozhlodán městskou lžicivilisací. Jako u většiny českých ruralistů není ani zde bezpečnější záchrany z těchto krisí, než spočinutí v rodu a v půdě, v tradici předku a v prostotě dělného soužití s přírodou. Ačkoli také Jan Čep píše povídky o venkovanech, zapletených do erotických nedorozuměr.í a zmítaných rozpory rodinnými, ačkoli též jej zajímají konflikty rodičů a dětí a majetkové sváry o půdu a dědictví, přece ústředním tématem jeho prací zůstává návrat vzdělance do domova, aby tu po ztroskotáních lásky a ctižádosti nalezl »trvalé útočiště, hlubinu svěžesti, vchod do bezpečnosti«, t. j. nutný průchod branou smrti k věčnosti a k Bohu. Valná část črt, novel i románů Čepových rozvíjí a obměňuje tento základní prožitek. Třebaže mu do cesty ještě vstupují rozumové pochybnosti a smyslová pokušení a třebaže zpravidla potřebuje pomocné rady moudrého kněze, jde dráha reka Čepova nezvratně za náboženskou jistotou: všecko jest nazíráno pod zorným úhlem věčnosti, život stále prozrazuje svůj metafysický smysl a záměrný plán božský, zá:eas o milost a úsilí o akt víry dávají pravý obsah postavám Cepovým, uvědomujícím si na sklonku dní, že láska a smrt jsou dvěma hlavními stezkami k Bohu. V těchto názorech mystiky spíše kvietistické než dramatické jest Jan Čep učedníkem Březinovým a Durychovým; touto složitou vnitř 676