Na přechodu od mravoličného naturalismu k impresionistické oduševnělosti, postavené do služby společenské problematiky moravského poválečného venkova, vyvíjejí se dva rození Hanáci, Jindřich Spáčil a Josef Koudelák. Jindřich Spáčil (* 1899), rodák z Kvasic u Kroměříže, přilnul k své· mu učitelskému působišti Kroměříži a k jeho minulosti po· litické a kulturní. Po psychologickém výkladu o vítězství Zlba nad venkovem, Slunce ve tváři (1932), prozatím vyvrcholila jeho dráha romanopisce dušezpytnou kronikou válečných návratů a poválečného obtížného zakořeňování, Osvit v nás (1935). Lásku k hanáckému kraji a hanáckému lidu vypěl Josef Koudelák (* 1906 v Seničce u Olomouce) nejprve šesti svazečky lyriky naturistické. Dusnou erotikou, ne však bez pochopení mravně společenské stránky pohlavních vztahů, prosyceny jsou jeho selské románky z Hané: Vrata tmy (1932), Na dřevě kříže (1932) a Pacholek Jordán (1936); vpád městské civilisace na dědinu a návrat odrodilých synů k půdě jsou zvláště oblíbenými jeho motivy. Obraz národnostních zápasů severomoravských, Hraničáři (1934), vpravil poutavou látku do formy jen kronikářské. K nim poslední dobou přibyly: baladická Radlice boží (1941), obraz spolupráce učitele a chalupníka Tvrdá země (1941), chudinský obrázek z lysovských skal Skála puká (1943) a oslava odříkavé práce Vítězná chudoba (1943). Jda po cestách V. Martínka, zahloubal se do poměru havířů a zemědělců v uhebé pánvi rosické románem Ohnivá ztmě (1938) Rajmund Habřina (vl. jm. Rajmund Chatrný, * 1907 v Příbrami u Bna), moravský teoretik slovesného selství, Březinův žák a jeho vykladač. Zcela jiného rodu jsou vesnické románky z lesnaté roviny, přecházející od Brněnska k Hané, k nimž dospěl František V. Kříž (* 1900 ve Viničných Šumicích u Brna). Neurčeny ani krajově ani sociálně, oddávají se mužské i ženské postavy jeho knih Srdnatá Marina (1934), Děti země (1935) I A zpívají (1937) instinktivnímu životu v přírodě, doprovázeny účastným optimismem autora, který si život zjednodušuje a komposiční kázeň úplně promíjí. Jeho verbalistní okouzlení silami, skrytými v krvi a v přírodě, podníceno jest příkladem básnických ruralistů francouzských Pourrata a Giona. Stěžejní dílo tohoto směru, románovou epojej auvergneského venkova »Kašpar z hor« od H. Pourrata, přeložil 675