máhajících se rozvedení románového. Hlas na poušti (1935, zdramatisováno autorem s n. »Postila« 1937) kontrastuje myšlenkovou a mravní strohost nábožensky hloubavého venkova s lehkovážnou prohnaností městskou, kterýžto protiklad se vrací i ve visionářsky obžalobném Puklém chrámu (1936), kdežto román nezaměstna:losti Hubená léta (1935) líčí životní ztroskotání venkovského průmyslového dělníka návratem k zemědělství. Jistotu Křelina ztrácí, jakmile opustí půdu venkova a jeho lid a pokusí se o román buď historický, jako Dcera královská, blahoslavená Anežka Česká (1940), nebo zasadí-li svého hrdinu do exotického prostředí afrického v románě Amarú, syn hadí (1942). Mezi českými ruralisty jest Fr. Křelina s Jos. Knapem povahou nejbásnivější; oba se dovedli odpoutati od realistické metody mravoličné k osobitému vidění světa a člověka, křísíce zároveň r-řesvědčení o mravní hodnotě lidského života. Venkova malé město, oživené genrovým uměním figurkářským, nalezlo svého obdivovatele v lidovém povídkáři Josefu Jahodovi (* 1872). Ten se sklony konservativními a s fonograficky přesným záznamem zvlášťností řeči zobrazoval prostředí německobrodské a opočenské; příznačnější jsou sbírky drobných próz Duše a dušičky (1918), Pod bičem osudu (1926), Vůně domova (1928) a j. Z románů došly populárnosti rozmarná povahokresba Náš dědeček (1925), Páter Kvirin (1931) a formanský příběh Slunce (1933). Rozklad starodávného venkova novými společenskými a sociálními řády byl v moravské tvorbě slovesné námětem takměř tradičním. Alois Mrštík a V. K. Jeřábek zabývali se pronikavě těmito novými vesničany na rozhraní živlu hanáckého a slováckého, neb v dalším okolí brněnském. Mladší jejich pokračovatelé, řadící se volně k českému hnutí rurálnímu, nesdíleli se již o jejich retrospektivní stesk, naopak přijímali postupnou přeměnu venkova jako organickou nutnost vývojovou. Po umělecké stránce splácela i většina jich vydatnou daň naturalismu, zabořenému do smyslně podmalované pohlavnosti a stále se vracejícímu k závislosti zemědělce na půdě a práci o ní. Též u nich se však projevuje poslední dobou úsilí o zduchovění životních stavů, které vystupňoval Jan Čep v magické vidění časnosti na mystickém pozadí věčnosti; vedle něho se snaží nelomeně pudový F. V. Kříž zvládnouti melodií a metaforou primitivní skutečnost dědinskou. 674