(1944) uvádí nás opět do osudů dvou selských rodů na Jičínsku. Knapovými bližšími neb vzdálenějšími krajany jsou Zdeněk Rón, Václav Prokůpek a Jan Knob, bližší mrav oličnému realismu než impresionisticky vznícenému pojetí venkova, promítajícího duši své krajiny do povahy svých dětí. Zdeněk Rón (* 1889) přinesl si z krkonošského domova vedle touhy po půdě a po splynutí s ní také smysl pro horalův statečný zápas s životem; důvěryplný optimismus silného přízvuku mravního vyznačuje se spolehlivým, poněkud střízlivým realismem jeho práce, z nichž Prů,van v podhoří (1928/29), Radost na světě (1938) a j. rozrostly se do šíře románové. Václav Prokůpek (* 1902), pochoz1 z Jičínska, dovedl v prvních románových kronikách Přes věky (1927), Baba (1928) a j. vedle temné závislosti člověka na půdě se šlejharovským vciťováním postihnouti symbiosu zvířete a zemědělce. Skladby Tvá píseň (1936) a zvláště Zakryto slzami (1937) při věcném proniknutí hospodářských i společenských poměrů propracovávají se k citovému i mravnímu oduševnění životních vztahů venkova. O sociologický obraz Hlučínska pokusil se románem Ztmcená země (1939). »Vesnická freska« Nebe nad námi (1940) nepodává kromě běžných typů o rozpadu selství a obrody v něm hlubšího pohledu do života venkova. Turnovan Jan Knob (* 1904) upozornil na sebe románovým obrazem přítomné krise sklářství na českém severovýchodě, Písmo času (1937) . Román Z plamenů roste (1940) zachycuje kolektivní budovatelskou práci na severočeské vesnici. Nad své krajany vynikl rodák z Jičínska, učitel František Křelina (* U;03 v Podhradí u Jičína) spojením bolestného lyrismu s přísnou problémovostí i subtilního přírodního zření s útlým svědomím etickým. Ne nadarmo se dovolává básnickomravní autority K. Světlé, stavěje však proti řádu jejího starodávného světa přítomný venkov, nahlodaný nejen důsledky zprůmyslnění a komercialisace, ale také městské lžicivilisace, válečným rozvratem, cyničností v otázkách i v prak si mravu a víry; pro typická dějstva volivá rád zobrazování symbolické. Teskná krajinomalba lyrika Křeliny, Půlnoční svítání (1927), Předjitřní tma (1930) a Plaché světlo (1934), dovedla vyjádřiti nejsubjektivnější úzkosti a touhy poválečných dorostenců. Svazeček novel s příznačným názvem Hlas kořenů (1927) a sbírka povídek Jalovči stráně (1937) se skládá ze zhuštěných prací, do 673