listická objímá velký okruh myšlenkový od fatalistického determinismu až po křesťanskou mystiku a obdobně s tím užívá tak různých prostředků výrazových, jako jsou mravoličný naturalismus na straně jedné, na druhé však idealisující symbolisace. Umělecky nejvýraznějšími hlavami celého směru jsou tři spisovatelé, Josef Knap, František Křelina a Jan Cep. Josef Knap ('*' 1900 v Podůlší u Jičína), správce divadelního oddělení Národního musea a býv. člen redakce»Venkova«, pronikl dříve jako kritik než jako tvůrčí básník. Essayistická kniha lyrisujících podobizen Alej srdcí (1920) byla z prvních pokusů o utřídění poesie válečné a poválečné; Úvod do krásné literatury (1924) má cíl účelně popularisační; disertace Hilbert (1926) a monografie Fráňa 8rámek (1937) spíše popisují a vykládají, než posuzují autory Knapovi osobně blízké. Práce umělecky nejčistší podal Jos. Knap prozatím v útvaru povídkovém knihami Píseň na samotě (1924), Zaváté šlépěje (1929) a jmenovitě Polní kytice (1935); tu jeho šrámkovský impresionismus spolu s vřelou citovostí zachovává rovnováhu s realistickou věcností předmětně poučeného a stavovsky uvědomělého syna i vyznavače hrdého selství. Z románů jest jinošsky nevykvašené Ztracené jaro (1923) improvisovanou zpovědí poválečného pokolení a Vysoké jarní nebe (1932) písní lásky manželské, kde jediné se spisovatel uchýlil do městského prostředí s postavou inženýra-letce v popředí. Vysoká melodie lásky proniká také prvním selským románem Knapovým Réva na zdi (1926). Ze salašnické prostoty liptovských hor na Slovensku vyvážil dějově roztříštěnou romanci pastevců a hospodářů Muži a hory (1928) a v Pusztě (1937) podal široký a látkově průbojný obraz české kolonisace na Podkarpatské Rusi. V obou těchto dílech se poznatkový živel mravoličný rozrostl na úkor básnického proniknutí látky přes všecky lyrické hodnoty Knapova impresionistického realismu. Zato v hutném příběhu hospodáře z kraje, který majetkově, eroticky, duševně ztroskotal, pokusiv se zakotviti v podhoří, Cizinec (1934), soustředil autor všecky přednosti svého mužného nadání, silnou věcnost s jemnou něhou a dar společenské typisace s vlohou pro individuální nitrozření. V zamlžené próze Dívčí hlas (1940) zasadil problém ženy, toužící po studiu a příběh obětavé lásky rozvedeného otce do prostředí městského, kdežto román Věno 672