jením myslivého kritika a sensitivního poety Josef Knap. V šesti ročnících svého výrazného měsíčníku Seve?' a východ (1925-1930), vydávaného v Turnově, propagoval vedle vzorů slovanských zvláště písemnictví severské. Jeho spolupracovník, literární vědec Jan V. Sedlák (v. n.) zasáhl do vývoje hnutí hlavně jako redaktor významné sbírky Hlasy země (od r. 1935). Sedlák s Knapem, Bezručův obdivovatel s žákem Šrámkovým, postihli správně, že krisi poválečného venkova prožíval se selským synem stejně vesnický proletář násilně vytržený z půdy hospodářskými poměry. Mladší vrstva ruralistických spisovatelů zabývala se nejen nevraživým napětím vesnice proti městu a měšťá·kům, ale také nezaměstnaností dělníků na venkově, komercialisací a naopak i zproletarisováním selského stavu rozkladnými důsledky pozemkové reformy, porušením starých mravních řádů na dědině lžicivilisací, pronikající z města atd. Na rozdíl od většiny výpravné prózy české neseny jsou povídky a romány českých ruralistů namnoze silnou vlnou optimistickou. Zápas s půdou líčí se zpravidla jako škola mravní energie a životní kázně. Věrnost k domovu, k tradicím předků a k stavovskému poslání provázena jest někdy duchovostí až náboženskou, která se dopíná touhy po Bohu a chápe lidský osud pod zorným úhlem věčnosti. V tomto směru jest česká próza ruralistická idealistickou reakcí proti materialismu a fatalismu, jinak převládajícímu. Cesty českému ruralismu ukázala literární cizina, ač pi"edáci hnutí zdtlrazňovali se vší rozhodností souvislost s tradicí domova. Současní francouzští básníci selství v próze, Auvergnan Henri Pourrat, Švýcar Charles Ferdinand Ramuz a jmenovitě Jean Giono, u nás horlivě překládaní, vnesli do epiky venkovské překypující lyrismus nazírání i slohu, probouzejíce v přírodě i v podvědomí venkovanů hlasy živlů, ano i dávných božstev, a tak obklopili tvrdou drsnost realistické skutečnosti romantickou hudbou tajemství. Došli v tom učelivých následovníků zvláště na Moravě, kdežto ruralisté severovýchodních Čech zůstávají v souhlase se svým rodným krajem spíše hloubavými racionalisty, Fr. V. Kříž jest z těchto samostatných žáků Pourratových a Gionových nejpozoruhodnější. Proti tomuto křídlu, jež bylo by lze nazvati animistickým, značí .Jan Čep mezi epiky českého venkova kraj:1Í vypětí spiritualistické, zabarvené katolicky a mysticky. Takto česká próza rura 671