středí rusínských a slovinských havířů ve Francii. Příčiny španělské revoluce z r. 1936, prožívané českým malířem a viděný jeho očima, snaží se zachytiti komposičně neucelený román ve formě deníku Ďábel mluví španělsky (1939). Úsporně stylisovaná povídka Kátinka (1936) křísí účinně dávné doby spisovatelova rodiště. Z jiných mladších novorealistických povídkářů, zájmu tu psychologického, onde mravoličného, upozornil na sebe zvláště Bernard Horst (vl. jm. Otakar Poupa, * 1905). Z jeho knih jsou Zlo (1929), Promarněná mince (1943) a Měsíčné šero (1943) sbírkami povídek, ostatek jsou romány rychle vyzrávající: Hučící země (1930), Výheň (1931), Smršť (1936), Peřeje noci (1941), Tiché zátočiny (1942) a Kroky osudu (1945) s psychologickou problematikou manželství. Ať Horst sbírá své lidské dokumenty v podhorské vsi, ať v staré Praze, ať v úřednickém prostředi venkovském, všímá si na nich skoro výhradně pudové a smyslné stránky. Temné barvy nanáší pesimistický fatalista, přesvědčený o věčnosti zla hmotného i mravního a stále dovozující deterministicky přírodní i společenskou vázanost bezmocného jednotlivce. Pevnost charakteristiky až brutální, sugestivní síla v malbě situací a sytě názorné podání opožděného naturalisty vykazují Horstovi význačné místo mezi druhy a přibližují ho v lecčems J. K. glejharovi. Obrazy čes k é ves nic e, které malují K. Nový a B. Horst, svědčí stejně jako výpravné práce V. Martínka, Jar. Marchy neb A. C. Nora o hlubokém převratě, prožívaném za první světové vojny a v dobách poválečných naším venkovem. Toto přetváření venkovské skutečnosti, jež bylo urychleno pozemkovou reformou a vítězným postupem hnutí agrárního, stalo se jedním z hlavních námětů ve výpravné próze a POs3:ytovalo plodné podněty obnovenému mravoUčnému realismu a sociálně prohloubené »nové věčnosti«, až te:lto směr zmohutněl v celé uvědomělé hnutí názorově literární, kryjící se heslem r u r a I i srnu. První f:íze hnutí se nepovznášely nad občerstvování starších slovesných programů; výzvou literárního návratu k půdě se rozuměly snahy regionalistické, zbavené sice národopisného přízvuku, zato občerstvené pedagogick~'m úsilím o o3Větu ve:1kova. Tomu dal výraz horlivý pmcovník lidovýchovný valašského původu Antonín Matula (*1885) ve svých pro~agabích a literárně historických spisech. Zdravý kvas vnesl do ruralistického hnutí svým nevšedním spo 670