proniká silně živel sentimentální. Nejpopulárnější z nich jsou Ad. Zeman a Pavel Fink. Adolf Zeman (* 1882) napsal trilogie z bojů legionářských: Mrtvá baterie (1931-193s částmi: »Osvoboditelé«, »Sirotci«, »Proklatci«), Bouře (od r. 1935, zatím 2 díly) a Tři bitvy (od 1938, zatím 2 díly), k nimž se pojí romány Plukovník Svec (1933) a Zborov (1936); nad živou reportáž se tyto obrazy ze všech tří front československého vojska jen zřídka povznášejí. Někdejší redaktor československého vojska v Sibiři Pavel Fink (ll< 1891) vychrlil rychle za sebou legionářské a proti rakouské kroniky z domácího i ruského prostředí bez dějinného prohloubení, Bílý admirál (1922), Zajetí babylonské (1924), Osvobozená země (1928) aj. Širší látkový okruh mají mra voličné válečné romány Pardubičana Jana Václava Rosůlka (* 1894): vedle vojenských událostí na jižní frontě líčí s drastickým naturalismem poměry v etapě i v zadní zemi, které mravním rozvratem ve vojsku i v občanstvu připravovaly vojenský pád Rakouska. Dokumentární jsou jeho knihy, chvatně improvisované: Černožlutý mumraj (1925), Nová země (1927, o bojích o Slovensko 1919), První (1927), Veteráni republiky (1930) a j. Poslední dobou soustředil se k vyšším úkolům uměleckého dušezpytu. Vydal s pseudonymem Vladimír Drnák životopisné romány výtvarnické: Hlavou proti zdi (1934) ov. Goghovi, Spanělská rapsodie (1935) o Goyovi a plytký Stín přes paletu (1940) o P. Gauguinovi a syrově naturalistický obraz manželského života B. Němcové Manžel slavné ženy (1938), jimiž se postavil v popředí pěstitelů oblíbeného románového životopisu. Drnákova freska o křížové výpravě dětí Děti nás zahanbují (1937) potvrzuje vzestup ukáznivšího se spisovatele, nadaného značnou vlohou vyprávěcí. Střídmý, občas až střízlivý realismus Jos. Kopty, obracející se především ke zkoumání společenských změn přivoděných válkou a posunující v po?ředí zájmu proletáře, našel soustavného a důsledného pěstitele v Karlu Novém (vl. Karlu Novákovi, * 1890 v Benešově u Prahy). V románové próze zpracovává od počátku objektivisační formou základní prožitky svého mládí: život drobných zemědělců, dělníků i chudých vzdělanců na Konopištsku, proletarisaci všeho lidu na rodném panství, vábící i zraňující touhy a představy venkovského hocha. Jsa od přirozenosti povahou spíše pudovou a smyslovou než spekulativní, užíval nejprve 668