v Papoušku slečny z Gottliebenů (1926), osvědčil se klasickým vypravěčem v dalším příspěvku k psychologii lži a záměny osobnósti Hlídač čís. 47 (1926) a zvláště v dělnické baladě o všudypřítomné smrti a o lásce nad ni silnější, Adolf čeká na smrt (1933) ; komposičně pozoruhodné jsou i novela z války Marta, Marie, Helena (1928) a povahokresebně řízná groteska Několik příběhů ze života blázna Padrnose (1934). Výpravnou svou jistotu osvědčil i v knihách pro chlapce, ve veršované burlesce O rytíři s plnovousem (1928), v povídce Antonín a kouzelník (1930) a v jinotajných příbězích z holubího života Poštovní holub č.17 (1939). Jestliže Koptův vrstevník Medek soustředil všecky své síly k tomu, aby ukázal, jak se z bojů československých legií zrodilo hrdinství, směřuje Kopta k psychologickému i sociologickému výkladu zrodu demokratické lidovosti z týchž dějinných předpokladů. Má blíže než kdokoli jiný k duši průměrného člověka z českého lidu našich dnů a dovede ji vystihnouti integrálně, a to spíše v soustředěné povídkové formě než v rozsáhlé skladbě románové. Spolehlivý pozorovatel jasného pohledu a střízlivého názoru netají sympatie k svým lidovým postavám a nejednou dovozuje mimoděk, jak pod drsnou skořápkou všedního člověka z davu jiskří neuvědomělé světlo mravního heroismu. Jako Kopta probudil se k uvědomělému spisovatelství a uzrál zvláště pro formu povídky jeho současník František Knbl{a (* 4. 3. 1894 v Praze), jenž byv zajat na Rusi r. 1915, stal se na konci války členem čsl. vojska, ač do legií nevstoupil; za republiky byl ministerským úředníkem a od r. 1946 je vyslancem v Sofii. Mladičký slavista a germanista nesl si na vojnu dva sešitky verbalistických veršů epigonských, ale lyrik skutečného životního posvěcení se nalezl až v knize návratů Hvězda králů (1925); probuzené smysly a zmužnělé srdce vyznávají zde touhu po domově a prožívají v krajinných sceneriích krásu světa i chválu vlasti. Dramatik Kubka podal jen letopisné drama ruské vojny Ataman Rinov (1928) a slavnostní Hru svatováclavskou (1929). Hlavní význam Kubkův tkví v povídkové próze. Po svazečku. cestopisných záznamu prudce impresionistických Barvy východu (1923) následují knihy novel, které metodu novoklasické hutnosti dějové i sporé osobní charakteristiky aplikují šťastně na témata exotická a náměty válečné, postřehujíce pod krutou 666