a jak se mění v kolektivum; kterak poměry za bojů i za sibiřské anabase zároveň s doktrinami socialistickými rozkládají družnou jednotu a mravní sílu; jak zklamaní členové roty kdysi vítězné a pak rozleptané přizpůsobují se po návratu do vlasti buď malosti domova, neb v němztroskotávají a hynou sociálním rozvratem. Na rozdíl od Medkova romanticky heroisujícího pojetí popírá střízlivý realista Kopta hodnotu, ano i možnost individuálního hrdinství. Má však dobrý smysl pro to, jak se přízemní a skeptičtí členové roty vždy vzeprou každému pokusu o ujařmení autoritou neb i kázní myšlenkovou či mravní, pro niž autor, vitalistický vyznavač pudu a temné lidové vůle, nemá porozumění. Skladebná síla Koptova, až na dobře prokomponovanou část střední, není valná a volné řazení výjevů i postav nesvědčí o předurčení autora k velkým úkolům románovým. Jediné východisko (1930-1937) se skládá z románů »Jediné východisko«, »Červená hvězda«, »Chléb a víno« a jest organisováno kolem problému lži a přetvářky, který po F. X. Svobodovi právě Kopta odhadl nejpronikavěji v jeho důsažnosti pro společenský život český. Problematický hrdina trilogie, který »usiluje prolhat se do životní výplně dějinné chvíle«, zaplétá se do sociálně třídního převratu 1 do utopické výpravy na sovětskou Rus, ale ztroskotává a hyne po návratu do domova dříve, než přiznáním k velké své životní lži dochází očisty; sociálně revoluční problematika ve svých zápasech se vžilým měšťanským individualismem jest nejhodnotnější složkou skladby. V třetím románovém triptychu Koptově Modrý námořník (1936-1937), skládajícím se z knih »Marnotratná pout«, »Zlatá sopka« a »Věčný pramen«, přeplněných exotickými vzpomínkami na asijské dějiště legionářského návratu, zatlačuje romanesknost dosti povrchního rázu hlubší záměry dušezpytné; zde se Kopta přiblížil zábavné konvenci pozdních románů F. V. Krejčího. V románě z Mandžuska Ptáčník Ané (1940) alegoricky zachytil osud malé země obsazované Japonci a v působivě vystupňovaném románu Dies iTae (1945) mravní očistu severočeské vesnice před hrozící pohromou. Koptova vypravěčská síla tkví však v jeho povídkových pracích pevné a účelné stavby, tu rámcově promyšlené, onde baladicky zkrojené. Zde projevil také nejlépe své jedinečné umění pro:liknouti až k dřeni nesložitých lidových postav drsné a čestné mužnosti. Ukázav svou povídkovou vlohu již v cyklické novele Pět hříšníků u Velryby (1925) a 665