ho í nejmladšího pokolení spisovatelského, jak ukazuje případ M. Pujmanové, B. Kličky neb C. Jeřábka, přinesl více zisků látkových než formálních, ledaže dědictvím po hnutí novoklasickém dbá úspornosti výrazové a řídí se funkčními zřeteli skutečné epiky. Jeho myšlenková i motivická pozornost směřuje hlavně k tomu, aby přesně postřehla a výrazně, možno-li také typicky, postihla nové útvary oné skutečnosti domácí, někdy i cizí, které vznikly válečnou a společenskou přestavbou světa. Především jest to s vět o v á v á I k a i s účastí českého vojáka v ní, co zaměstnává a tvořivě podněcuje tyto nové realisty v české próze popřevratové. Tu doplňkem k básníku Medkovi a dramatiku Langrovi, ale namnoze v přímé oposici k jejich pojetí, rýsuje se na čelném místě osobnost vypravěče rovněž zúčastněného v sibiřské anabasi. Jest to Josef Kopta (* 16.5. 1894 v Libochovicích) .Po obchodním studiu a krátké bankovní činnosti vstoupil začátkem války do vojska a byv v Karpatech záhy zajat, stál u počátků čsl. legií jako důstojník i tajemník; s nimi vykonal sibiřské tažení a přes Japonsko a Suez vrátil se do vlasti. Tam byl nejprve v službách Památníku odboje, v I. 1925-1936 pracoval novinářsky, pak se věnoval výhradně spisovatelství. Od r. 1946 působí jako vysoký úředník v kanceláři presidenta republiky. Mnoho z jeho rozsáhlé a nestejně cenné činnosti slovesné náleží spíše do dějin branného odboje československého než do historie literární. To platí především o Koptových knihách feuilIetonů, z nichž pozdější jsou živou a vtipnou kronikou popřevratové Prahy: Úsměv nad hrobem (»čtení o milém Japonsku« 1922), Cesta do Moskvy (1928), Nedělní okno (1931) a j. Ani příležitostné veršování Koptovo (Cestou k osvobození (1919) a j.) překypující nadšením a nevyhýbající se frázi, nestojí na úrovni Koptovy výpravné prózy. Dramatikem jest Kopta jen příležitostně a pouze v lidové komedii Nejkrásnější boty na světě (1927) dovedl se povznésti nad schematismus vlastní jeho legionářsk~'m scénám. Vypravěči Koptovi se dostalo největší populárnosti za letopisné romány legií: Třetí rota (1924), Třetí rota na magistrále (1927) a Třetí rota doma (1934-35; r. 1929 vydal knížečku »Jak vznikala Třetí rota«). Genrovým realismem, nejbezpečnějším v důvěrné kresbě lidových postav a postaviček, pokusil se o hromadnou kroniku československého vojska na Rusi. Líčí, jak vojenské těleso vzniká 664