inanželských trojúhelníků Tři (1920) a jeho burleskní »výstřednost« o ubohosti zkomírajícího měšťáctví Kokokodák (1922) soustřeďují velmi sugestivně přednosti i nedostatky dramatu expresionistického, k němuž se řadí i několik slabších her pozdějších. Vlastní slovesný význam Blatného spočívá však přece v psychologické próze výpravné. Důvěrným druhem Lva Blatného zůstal až do jeho smrti málo starši Čestmír Jeřábek (* 13. 8. 1893 v Litomyšli) , magistrátní rada v Brně, syn V. K. Jeřábka. Podobá se mu také živým zájmem o drama. První ep:cké knihy Jeřábkovy obsahují povídky skrovné dějovosti a matné povaho kresby. Za pronikavého studia čelných forem evropského soudobého románu odvažuje se Jeřábek rozsáhlejších komposicí a zároveň propracovává se k předmětnosti, snaže se zmocniti světa nejen ideou, ale i smysly. Na přechodu stojí kriminální román detektivní Lidumil na kříži (1925) se zřeteli sociálně reformními a utopistický příběh o nutnosti zla ve světě Firma prorokova (1926). Rázný krok dopředu učinil pak válečným románem brněnským Svět hoří (1927), v němž vedle znalosti prostředí brněnského využil zkušeností z jižního bojiště a zároveň se ukázal důmyslným problematikem dušezpytným. Neudržel se na této výši v následujících sociálních románech, analysujících duše a povahy spisovatelových vrstevníků z drobného měšťanstva: v Pekelném ráji (1930), v generačním letopise otců a dětí Světlo na přídi (1933) a v románové monografii volní trpnosti Cesta pozemská (1935), na niž navazuje řešení »viny a trestu« v románě Neumřela) ale spí (1941). Silný zjev ženský, marně se snažící vykoupiti vinu hrdiny z románu předešlého, i psychologické a umělecké zdůvodnění povyšuje tento román nad průměr. Román z hereckého prostředí Neduhráno (1943) předvádí konflikt mezi vášní k divadlu a láskou k ženě. V románové trilogii Legenda ztraceného věku (s částmi »Hledači zlata« 1938, »Medvědí kůže« 1939 a »Bohové opouštějí zemi« 1939) pokusil se o nové cesty, jak přiblížit modernímu čtenáři český dávnověk od doby Křesomysla po přijetí křesťanství za Bořivoje. Podařilo se mu to spojením ideového smyslu dění s vynalézavostí při líčení tradičních scén a schopnostmi charakterotvornými s objektivitou pravého epika. Mluva, metaforicky odvážná a sytá, má posvěcení básnické. Obnovený realismus, k němuž se po vzoru Iv. Olbrachta a M. Majerové častěji a častěji uchylují příslušníci mladší 663