(1936). Na lékařské práci zkonstruován je ponurý román Duch asistentky Kurdové (1940) a na zasahování mrtvých do života. živých román Nebožka bdí (1941). K povídkám Kličkovým přibyly ještě sva.zky s pevně zachycenými charaktery postav probojovávají cích se k lepšímu lidství: Nůž na 8rdci (1938) a Na březích Vltavy (1942). Ex p r e s i o n i s m u s české výpravné prózy jako výraz poválečné krise v cítění a myšlení i s paradoxní směsicí sociálních tužeb a chorobné subjektivnosti rozkvétal nejsilněji v první polovici let dvacátých. Mladí spisovatelé snažili se překonati drtivou kritiku minulosti i temný nihilismus nedůvěry bud' vzýváním humanity neb kultem primitivního clověka neb oslavou pudové původnosti a temného podvědomí jako záchrany před vládou rozumu a tradice, které podle jejich domnění ztroskotaly uprostřed revoluce světové. Subjektivní živly, které tu převládaly obsahově, promítaly se též ve slovesné formě převahou lyrismu a meditace, konstruktivistických poznámek a ironických glos. Kromě vývoje Vlad. Vančury, který sem časově spadá hlavně svými oběma prvními romány, ozřejmují tento postup význační prozaikové z moravského »lIosta«, doprovázení lyrikou Jiřího Wolkra, Jos. Chaloupky, Bart. Vlčka a vykládaní kritikem družiny Fr. Gotzem; jsou to Lev Blatný a svými začátky Čestmír Jeřábek. Lev Blatný (1894-1930), právní úředník železniční v Brně, zemřel předčasně chorobou W olkrovou, která plnila jeho mysl zároveň bolestnou hořkostí; ta se vybíjela slovesně ironickým humorem a až groteskním zalíbením v tragikomediích skutečnosti. Většina prací Blatného má podobu povídky namnoze dějově zhuštěné a úsporně zbavené jakékoli dekoračnosti. Jsou shrnuty do knih Vítr v ohradě (1923), Povídky v kostkách (1925), Regulace (1927), Povídky z hor (1927) a Housle v mrakodrapu (1928); jen titulní práce souboru »Regulace«, Blatného výtvor nejvyzrálejší, rozrostla se do románové šíře. IIlavním tématem Blatného zůstává trvale vpád iracionálních živlů do sebeklamného světa rozumového řádu a mravní konvence. Někdy doprovází Lev Blatný svůj přednes výsměšnou gestikulací, jindy srdečným úsměvem na tváři ironicky stažené; v pracích nejšťastnějších nachází v přírodních dějstvech obdoby pro lidské osudy. O expresionistické drama usiloval L. Blatný s napjetím kombinační obraznosti a s osobitostí látkovou i slohovou; jmenovitě jeho hrůzostrašná tragedie 662