charakterisaění, jsouc úplně svéprávná; vyjadřuje jí své bohaté a mnohdy nestvůrné vidění světa sám autor, který vstupuje stále do děje, doprovází vypravování komentářem, vkládá své úvahy o příbězích i osobách, baví se, moralisuje, pronáší hojná přísloví a pořekadla in margine epiky. Vydatně čerpá z mluvy lidové, z podřečí a argotu, jmenovitě však z pramenů archaistických. K tomu přistupuje skutečná metaforická vášeň, stupňující se v přeplněnost barokní, vzpínající se někdy až k monumentalitě. V zápase mezi sociální problematikou a svéprávným vypravovatelstvím i převahou živlu groteskního a výjimečnosti blíží se Vančurovi jeho mladší druh B. Klička. Benjamin Klička (vl. jménem Benjamin Fragner, * 1897 v Praze, t 1943 tamtéž), syn patricijské rodiny pražské a praktický lékař v Praze, zahájil svou činnost poválečnou lyrikou. Lyrický ráz s barokním nánosem barev i pohybu má také jeho začátečnická próza povídková, někdy sociálně zjitřená: Vzpoura nosičů (1925), Tulák Jeronym a jiné osudy (1925), Muž) který chtěl ABCDE (1928) a j. Uprostřed tohoto tápavého pokusnictví překvapil pevný epický úhoz exotického románku Divoška Jaja (1925), výrazného obrazu černošky a jejích druhů uprostřed pařížské lžicivilisace; výjimečnost případu byla pak zvýšena v cirkusovém příběhu blíženecké zrůdy Bobrové (1930) a v detektivním případě vraha z'pohlavní rozkoše v maloměstském prostředí Himmelradsteinský vrah žen a dívek (1931); ještě později se vrátil B. Klička do tohoto patologického ovzduší lékařsky prohloubenou satirou na psychoanalysu s pozadím okresního města, Otěk ze století (1935). Ale Kličkova romanopisecká touha se nese od individuální patologie k typisujícímu dušezpytu sociálnímu a od dráždivé výjimečnosti k zákonným zjevům v poválečném rozvoji společenském. Cyklus Generace ukazuje, jak světová vojna se svými důsledky přetvářela a převychovávala syny starého měšťanstva pražského: Jaro generace (1928), Jedovatý růst (1932), Na vinici Páně (1938), z nichž druhý, jako mnohá jiná díla Kličkova, jest zastřen nadneseným lékařským odbornictvím. Sociální inspiraci maií pak vyzrálé knihy o přestavbě společnosti a o hospodářských i mravních problémech s ní spojených: rodinné letopisy továrního malého města Brody (1926), román nezaměstnanosti z pražského obvodu Ejhle, občan! (1934) a mužné epos družstevního podnikatelství Do posledního dechu 861