(1929), obměňuje typ nuzáka duchem, zbloudilého do cizorodé společnosti a způsobujícího v ní svou hranatou tupostí srážku za srážkou. Z tohoto tísnivého ovzduší se autor vyprošťoval sám útěkem do světa dvojsmyslného humoru a paradoxního veselí, bavě se v selance Rozmarné léto (1926) prostě figurkami měšťáků, v náročnější Hrdelní při anebo Přísloví (1930) unanimistickou skupinou lidí, přehlušivších lacinou moudrostí tíhu svědomí, jako by autor záměrně vylučoval oblast morální ze svého samoúčelného vypravovatelstvÍ. Tomu se pak oddává ve svých třech románových pracích nejmužnějších: v rytířsko loupebické romanci 'Dl a,rkéta Lazarová (1931), v zběžně pojatém příběhu popřevratového manželství se zajímavou interferencí povahy pražské a slovenské Útěk do Budína (1932) a v archaisujícím capricciu, obměňujícím šťastně látku prášilovskou, Konec starých časů (19.4); zcela se spisovateli pod rukama rozsuly válečné a revoluční osudy, vychovávající rozkolísanou povahu českého vzdělance selských kořenů, Tři řeky (1936). Ze zamýšlené, široce založené generační trilogie selského rodu, znamenající další návrat ke skutečnosti, vyšel pouze I. díl Rodina Horvatova (1938). Mistrovské soustředění dějové i šťastné zkratky situační v povídkové knize Luk královny Dorotky (1932), zmáhající několikeré prostředí životní se svrchovanou jistotou, naznačily, že Vančura jest spíše novelista než romanopisec. K němu mu vedle komposiční schopnosti chybí především dar povahokresebný, zvláště pokud běží o charaktery ženské a pak o postavy složitější; naopak pitvorné figury chudáků, trudně k zemi přisedlé, podařily se mu často stejně jako postavy neostyšných siláků prudkého života pudového i volního, ale bez inteligence. Zvláštní místo ve Vančurově tvorbě mají Obrazy z dějin národa českého (1. díl »Od dávnověku po dobu královskou« r. 1939, II. d. »Tři přemyslovští králové« r. 1940), psané vznešenou patetickou větou, oživující děje a postavy české minulosti s mistrovstvím charakterisačním, psychologickým, náladovým i slohovým. Několikerý pokus Vančurův o drama (Učitel a žák, 1927, Jezero Ukereve, 1935 a j.) nesetkal se se zdarem. Objevitelem a vítězem se však Vladis!av Vančura osvědčil jako svrchovaný stylista, vládnoucí slovníkem, syntaksí a metaforou s energií a bezpečím, jež jsou mezi prozaiky jeho pokolení vzácností. Řeč nemá u něho ani platnost funkční ani poslání 660